22-08-2011

het winnen van tomatenzaad


In tomaten zitten heel veel zaadjes, die je het volgende seizoen weer kunt gebruiken. Ze zijn erg glibberig, want er zit een soort slijmlaagje om elk zaadje. Om het zaad te winnen moet je de zaden eerst laten gisten of schimmelen. De aanwezige remstoffen in en rond de zaadjes worden dan afgebroken en de zaden krijgen hierdoor een betere kiemkracht. Ik las op het internet dat zonder te gisten de kiemkracht ongeveer 10-50% is en met gisting meestal 90% is. Dat scheelt natuurlijk nogal. En sommige tomatenrassen zouden zelfs helemaal niet kiemen. Het is een heel simpel proces.

Je stopt de zaadjes in een potje en doet er zoveel water bij dat ze ongeveer 1 cm onder staan.
Na een paar dagen gaat het schimmelen.


Laat alles nog een dag staan en vang de zaadjes op in een zeef. Goed spoelen met water tot ze helemaal schoon zijn.


Nog een paar dagen op een handdoek of bordje laten drogen en droog bewaren in een papieren zakje. Ik doe het in een koffiefilter maar een enveloppe kan ook heel goed.
De zaden blijven dan zeker 4 jaar kiemkrachtig.
Sommige mensen bewaren hun gedroogde tomatenzaadjes in de diepvries gedurende 10-20 jaar met goed resultaat.

Hier kun je het allemaal nog eens bekijken:

16 opmerkingen:

  1. Aha, dat raadsel is eindelijk ontsloten. Drogen lukte me nooit goed, werd vieze bende, maar eerst weken, dat had ik nog niet gehoord! Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He bah.. wat een apart verhaal.. Maar aangezien ik al een hele tijd enorm nieuwsgierig ben naar het zaaien van zelfgedroogde tomatenzaad... ;o)

    Dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lukt dat zo ook voor courgettezaden?
    ik wist wel dat ze onder water moesten staan, maar niet dat ze eerst moesten beschimmelen...
    zo heb ik enkele weken geleden een bekertje beschimmelde/geweekte courgettezaden weggekieperd, omdat ik dacht dat ze te lang in het water gestaan hadden (en stinken bweikes!)
    ze waren ook helemaal mals geworden en zaten vol met water...
    misschien waren ze al een stadium te ver dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Tina: Courgettezaden moeten niet weken, maar direct uit de plant drogen. Helaas is het moeilijk om van courrgette raszuiver zaad te winnen, de plant is namelijk een kruisbestuiver (met meloen, komkommer, pompoen). Bovendien zijn er veel hybride soorten en deze zijn ook niet zaadvast.
    Maar niemand verbiedt het je om eens een gokje te wagen.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Briljante tip! Ga ik meteen dit komende groeiseizoen uitproberen, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof, deze handleiding zal ik gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewelige post! Dankjewel voor je info :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke blog hier, een kleine correctie: courgetten kruisen niet met meloenen of komkommers, wel met andere planten uit de cucurbita pepo groep (verschillende pompoenen dus) en soms ook met cucurbita maxima (waar de welbekende hokkaido pompoen in zit).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ga ik zeker doen.....


    Grt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. owla zekers, ga ik zeker proberen!!
    die van pompoenen werkt da ook zo??
    ik heb nl vorige week pompoensoep gemaakt en heb gewoon mijn zaden mooi 'afgewassen' zodat al dat vruchtvlees er zo goed als af was, toen allemaal laten drogen en de 'mooiste' zaden in papiertje gedaan...
    btw weet jij wanneer we het best pompoenen zaaien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pompoenenzaad.......daar hoef je helemaal niets mee doen. Afwassen en drogen, dus je bent al klaar ;-)
      In het vroege voorjaar in een potje stoppen, binnen laten groeien, en bij mooi weer (geen vorst meer enzo) in de tuin.(en je vingers kruisen voor mooi pompoeneweer, dat kwam dit jaar pas laat)

      Verwijderen
  11. Ik heb waarschijnlijk mazzel .
    Ik woon in Thailand , waar we over het algemeen zeer goed weer hebben .
    Ik heb gisteren bv Tulpenbollen in de grond gestoken , vandaag kwam er al wat groens boven .
    Ik ben nu zaden van pepers aan het drogen , die plant ik morgen .
    en eind deze week ga ik paprika.s en tomaten , zaaien .
    Kijken wat er uit komt
    Boontjes groeien hier als een bezetene , dus ik heb goede hoop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me geweldig, in januari al in de tuin bezig. Hier is nét de sneeuw weg maar de winter is nog niet voorbij. Tomaatjes zaaien kan hier pas in maart.

      Verwijderen
  12. Eindelijk een methode die mij wel is gelukt. Ik spaar namelijk mijn keukenzaden voor de stichting Seeds for Food. Zie link: http://seedsforfood.wordpress.com/. En zij vragen ook altijd naar tomatenzaden. Dat vond ik veel moeilijker dan pompoen en paprikazaden. Maar nu kan ik ook tomatenzaden uit mijn keukenafval sturen. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de tip! Als mijn tomaatjes rijp zijn ga ik de zaden oogsten en zo behandelen als jij doet voor het volgende seizoen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips