02-09-2011

wol verven met karmozijnbes



Tegen de zijgevel groeit bij ons de karmozijnbes (Phytolacca sp), een prachtige plant die je niet gauw over het hoofd ziet.


De rode besjes zien er aantrekkelijk uit en ik heb natuurlijk allang gegoogled over eventuele eetbaarheid. Maar nee, de plant is giftig. D.w.z. de jonge scheuten schijnen gegeten te kunnen worden zolang ze nog geen spoortje rood vertonen, dat deden de oorspronkelijke bewoners van de V.S., maar de rest is giftig. Ik begin er dus niet aan ondanks dat er ook helende eigenschappen in verborgen zitten. 
Een overdosis van de besjes kan leiden tot hevig braken, raar is het als je dan leest dat Portugese wijnboeren hun Port donkerder van kleur maakten met het sap. Ik mag hopen dat als ze dat nog steeds doen dit goed gecontroleerd wordt.
Paracelsus zei het al "......alleen de dosis bepaald dat iets gif is".
Ook zou de plant een fatale uitwerking hebben op slakken, lees je ergens anders weer dat hij zelden tot nooit wordt aangevreten...........tja, die slakken zijn ook niet van gisteren.

Je kan er wel een mooie kleur uit halen voor je wol. Een beetje terra wordt het. Het recept gaf aan dat je voor 150 gram wol 500 gram bessen nodig hebt. Maar die bessen kun je helemaal niet plukken, ze zitten zo vast op de plant dat je ze stuk knijpt.
Ik had bijna 100 gram wol en nam 10 hele bloemstengels. Ik heb dus geen idee hoeveel gram besjes dit zijn.


Zo in het water met de natte wol erbij en per 150 gram wol 10 gram wijnsteenzuur (tartaric acid).


De wol langzaam aan de kook brengen en twee uur zachtjes doorkoken (eigenlijk moet de watertemperatuur niet boven de 90 graden komen, maar dat is niet te doen op een houtvuurtje).


Het water wordt bruin, de besjes worden groen en de wol wordt terrakleurig.


27 opmerkingen:

  1. Wat een aparte kleur, ik had eerder paars rood verwacht. Mooie herfsttint!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige manier om de natuur te gebruiken! Het lijkt een beetje op spaghetti!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker apart dat de wol oker kleurt van de rode bessen. Die bessen lijken wel rode maiskolfjes, nog nooit gezien.
    Word de wol ook anders van structuur als je het gaat koken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mevrouw Jee: De wol wordt ietsje stugger. Onze schapen geven wol die wel 'tegen een stootje' kan, het wil ook haast niet vilten, zelfs niet in de wasmachine bij 60 graden. Als je mooie zachte merino of alpaca wol gebruikt zou ik zeker proberen onder de 100 graden te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, eindelijk weet ik wat we hier in de tuin hebben/hadden staan. Ik kende de plant niet en dacht al wel dat het giftig zou zijn. Het lijkt teveel op bramen en ik zag de plant niet bij de voorkomende eetbare planten staan. Heb dus alles verwijderd, want die kleine kindervingertjes....
    Ik dacht eerst dat het iets tabakachtigs zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. That's really cool. But I would have thought that the colour would be very different. It did turn out beautifully.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. That is not a color I expected from them. That a beautiful color. We have some of those plants growing along our driveway, they add just a pop of color with the thorn bushes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. i was going to say the exact same thing as faerie-dancer, I was expecting a rich plum colour or deep red. nature is so full of suprises :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful! I love the surprises provided us when we are willing to experiment!!

    Blessings, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I don't understand any of the text, but I knew as soon as I saw those purple berries that there would be yarn dyeing!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gorgeous yarn and great photos. I never new what pokeweed was and now I do. I just picked a bunch of blackberries and considered dyeing with those...if I can quit eating them, that is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey, this makes such a beautiful colour! Sadly I have no pokeweed growing but when I find some seeds I will bring them home and plant them!! And next autumn we shall see....!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb dat ook in de groentetuin staan, maar wist niet dat je ermee kunt verven...! Heel mooi die kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fabulous color! Thank you so much for posting your experience with the pokeweed dying.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I would not have expected that lovely color! I would have guessed it would have dyed yarn a purple! surprising and beautiful! The very young spring leaves are edible and the berries, when dried are taken whole without biting, as a cold remedy by some people. You are right though, unless someone researches and learns how to use this plant, it is best left alone for medicinal or eating purposes. :) Maybe someday I will find time to make a blog post on what I do know about using this plant safely:) big hugs and thanks for sharing your experience with using poke for dyeing :) xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. So pretty! Learning to dye with plant materials is definitely on my to-do list.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. In Bulgarije worden de besjes (aan de 'kolf') op de markt verkocht, voor medicinaal gebruik. Met verven had ik minder succes: het werd een bleek soort oud roze...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De bessen zijn makkelijk met een vork van de kolf te ritsen, net als bij aalbessen. Ik kook de bessen met water, zeef het en met het sap verf ik de wol.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bessen zijn eetbaar maar smaken nergens naar. Het pitje in de bes is giftig.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijn dat ik nu weet dat ik deze plant kan gebruiken om textiel te verven

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben benieuwd of de kleur ook blijft na het wassen, want er werd gezegd dat het niet kleurvast is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In ieder geval meer dan 5 jaar kleurvast. Het is niet meer in mijn bezit dus kan hier verder niets over zeggen.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips