28-11-2011

suikerbietenwijn


Als het je lukt om aan suikerbieten te komen zou je deze wijn eens kunnen proberen. Met een suikerfabriek niet ver hier vandaan kan ik tijdens de bietencampagne, overal langs de kant van de weg van de wagens afgevallen bieten vinden.
Ook bij boerderijen liggen soms hele voorraden te wachten op transport en, eventueel in ruil voor een fles eigengemaakte suikerbietenwijn, vindt men het vaak geen probleem als je er twee bieten bij weg pakt.
Want meer heb je er niet nodig voor 5 liter wijn.
Schillen hoeft niet maar boen ze wel goed schoon. Wijn met een moddersmaakje zal niemands favoriet zijn.
Snij ze dan in blokjes.



Lelijke en zachte bruine plekken snij je weg. In totaal moet je ongeveer twee kilo blokjes hebben. Zo heel nou steekt dit trouwens niet, ik heb ook wel lekkere wijn gemaakt met meer of minder, het is een gemiddelde. Voeg bij de blokjes 25 gram gesneden gemberwortel en 3 liter water.


Laat dit anderhalf uur koken. Dan zeef je de bieten eruit en vult het sap aan tot 4 1/2  liter. Doe hierbij 1 kg suiker en breng het weer aan de kook, nu drie kwartier lang. Als het afgekoeld is kan de gist en het gistvoedingszout erbij.

Door de gember is dit een heerlijke verwarmende wijn, speciaal voor de komende wintermaanden.
Maar ja, déze wijn is pas volgend jaar klaar, gelukkig heb ik hem vorig jaar ook gemaakt.
Houtkachel aan, glaasje wijn erbij en een goed boek. Wat wenst een mens nog meer na een dag werken?


18 opmerkingen:

  1. Wat een fijn recept, bedankt! Ook Hier liggen de bieten voor het oprapen en dit lijkt me niet al te moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit geweten dat je van suikerbiet wijn kunt maken , Hier staat de vriendschapscake te rijpen, ik vind het zo leuk te zien dat het leeft ;o)
    hij lust trouwens wel aardig wat ;o)
    groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik drink eigenlijk nooit wijn, maar ik vind dit slim gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wijn van suikerbieten, ik heb 20 jaar kort bij een suikerfabriek gewoond maar dit wist ik niet, anders had ik het zeker al eens geprobeerd.
    Zal zeker lekker zijn, geniet ervan :)

    Veel liefs,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dit wilde ik gaan maken een maand of wat geleden... alles stond al klaar om te beginnen... bleken alle suikerbieten net verkocht te zijn en waren alle erven in de omgeving leeg... te laat dus! Balen, nu moet ik dus een jaar wachten! Laat je weten hoe het afgelopen is met de wijn, en hoe het smaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gisteren ook wijn van suikerbieten gemaakt voor het eerst. Hoelang duurt het ongeveer voor je het kan nuttigen? Ik heb ca 5 liter gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als de wijn uitgegist is kun je het, met een paar weken tussentijd, overhevelen zodat de wijn stabiel wordt. Dit kan lang duren maar ook in een paar maanden klaar zijn. De lekkerste wijn zou eigenlijk minstens een jaar moeten "rijpen", wij drinken ook wel eens wijn zo uit het gistingsvat, als hij net uitgegist is maar wel al helder. Hoort niet zo maar kan wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kun je die wijn ook ergens kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er liggen nog volop bieten op het land waar net gerooid is

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Na het zeven moet het nog eens drie kwartier koken. Waarom is dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Na het zeven moet het nog eens drie kwartier koken. Waarom is dat?
    (sorry, graag DIT bericht antwoorden; de vorige stond op verkeerd account...)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor dit eenvoudige maar heerlijke recept. Ik heb dit eind oktober precies volgens recept gemaakt.
    Sweet cider gist en giststarter gebruikt. Bij mij is het een heerlijke likeur geworden met ongeveer 16 a 17% alcohol.
    Begin sm 1110 eind sm 990.


    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ga dit snel proberen. Probleem : In de regio laadmachines die geen biet laten liggen.
    Je werkt in feite met melasse. Ga suikergift weg laten en minder water toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi! Na de bietentocht heb ik hier een stapeltje suikerbieten liggen, ik vind dit een mooie bestemming! Wat zijn de benodigde hoeveelheden gist en gistvoedingszout? Groetjes Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hoeveelheid gist is niet zo belangrijk, ik doe een ruime theelepel voor 5 liter. De hoeveelheid gistvoedingszout is wel een aandachtspuntje, vaak staat dit op de verpakking (meestal 1.5 theelepel per 5 liter).

      Verwijderen
    2. Super, dankjewel. Ik ga een poging wagen:-)

      Verwijderen
  15. WAAROM MOET HET NA HUT KOKEN NOG EENS DRIEKWART KOKEN

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips