30-11-2011

zonnebloempitten-snack


Zonnebloempitten zijn niet alleen lekker, ze hebben ook een hoge voedingswaarde. Zo zijn ze rijk aan vezels, bevatten ze onverzadigde vetzuren en ook magnesium is ruim aanwezig. Je kunt er een lekkere en gezonde snack van maken. Zo eten kan natuurlijk, maar smakelijker worden ze als je ze even roostert.
Als je daarna ook een scheutje tamari toevoegt, heb je iets waar je maar moeilijk vanaf kunt blijven.

Men neme:
-Gepelde zonnebloempitten
-Tamari (te koop bij de natuurvoedingswinkel)


In een droge pan rooster je de pitten tot ze een lekker kleurtje hebben. Wel blijven roeren.
Dan een (flink) scheutje tamari toevoegen en blijven roeren tot alles droog is.
In een schaal af laten koelen. Ze zijn erg heet, dus pas op.


Als ze afgekoeld zijn kun je ze in een leuk flesje of potje doen. 

De éénjarige zonnebloemen komen oorspronkelijk uit Mexico en Peru. Eén bloemknop kan wel meer dan 2000 zaden bevatten. 
En ben je bekend met de termen Gulden Snede, Fibonacci of Heilige Geometrie?
De zonnebloem is hier namelijk een heel mooi voorbeeld van.


Een heel interessant stuk daarover kun je hier vinden, geschreven door Hans Bär.
(Denk nu niet dat ik het hele artikel snap, maar dat kleine beetje dat ik wèl snap maakt dat ik met nóg meer verbazing naar de natuur rondom kijk).

8 opmerkingen:

  1. Heej, de tip met de tamari ga ik van je overnemen. Lijkt me een heerlijke snack bij een glaasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's eentje om uit te testen !

    Welbedankt voor de tip.

    Knappe geometrische zonnebloem trouwens, dat zou nog een mooie doodle kunnen worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jummie, klinkt goed, gaan we uitproberen! ;-)
    Leuk weetje, over de zonnebloem!
    (ehh sorry er ging iets niet goed net..hoop niet dat je m'n berichtje nu 2x krijgt..)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je toch altijd leuke tips! En ook nog eens leerzaam. Hmmm ik denk alleen niet dat ik dit ga uitproberen. Ik heb dan helemaal geen rem meer en blijf dooreten, dat geef ik je op een briefje.
    Fijne avond!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuk idee!!! Payal is verduveld op zonnebloempitten :o) dit vind ik nu wel nog eens een leuke manier om ze wat anders te maken :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ga ik vandaag nog maken, heb een giga voorraad zonnepitten... jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk krijg er nu al zin in Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips