20-03-2012

daslook boter


De afgelopen weken ben ik regelmatig even naar DE plek gelopen in de tuin, de plek waar mijn daslook zou moeten verschijnen. Op andere blogs las ik al dat het er was maar nee hoor, hier was 't nog niet. We zitten te Noordelijk (of ik ben te ongeduldig).
Maar nu, na een paar warmere dagen.........


Je kunt daslook eigenlijk alleen vers gebruiken, bij drogen gaat een groot gedeelte van de smaak verloren.
Ik maak er o.a. een daslook boter van, wat echt heerlijk is op een toastje. Een hele prettige bijkomstigheid is dat daslook wèl die lekkere knoflooksmaak heeft zonder dat je eerst moet nadenken wat er voor morgen aan belangrijke afspraken op de agenda staan.

Een echt recept voor deze boter is er niet, je snijdt gewoon zoveel daslook als je wilt in kleine stukjes


en vermengt het met roomboter. Heerlijk!!
Maar helaas, daslook groeit alleen in het vroege voorjaar. Dat is niet zo erg als je maar een klein beetje hebt, maar als er veel is.......dan kun je daslook boter prima invriezen en het kan dan b.v. geserveerd worden bij de zomerse barbeque.
Je kan de bladeren ook nog toevoegen aan soep en salade, of er een pesto mee maken.
En het in de olie laten trekken van de jonge blaadjes geeft een lekkere spijsolie.
Probeer straks ook eens het bloemetje te eten of door de salade te doen.

Daslook heeft milde medicinale eigenschappen, het is o.a. bloedzuiverend en het stimuleert je immuunsysteem.

Er wordt altijd gewaarschuwd om daslook vooral niet te verwarren met het Lelietje van Dalen.
Maar deze is nog niet boven de grond en als je toch twijfelt hoef je alleen maar een blaadje tussen je vingers fijn te wrijven en de knoflookgeur op te snuiven. Ruik je dat niet dan laat je het staan!

........................................................................................................................

Er hangen nu, in plaats van vetbollen, wolbolletjes bij ons in de boom, gevuld met schapenwol, het is  nestmateriaal voor de vogels.



En met de kalfjes gaat het ook prima, ze zijn al flink gegroeid,



en kunnen het heel goed met elkaar vinden.  
Maar die gele flappen?
Geen commentaar.

14 opmerkingen:

  1. Ik doe dan een voedingopleiding maar van daslook heb ik nog niet gehoord. Leuke tip, en dat voor die vogels. Goed over na gedacht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super, hier ben ik blij mee! Heb vorig jaar daslook gepland in de moestuin, en zag nu blaadjes opkomen, leuk! En over die verwarring: ik heb tot mijn vreselijke schande eens een vriendin tijdens een boswandeling een blaadje lelietjes-der-dalen laten proeven, in mijn stellige overtuiging dat het daslookblaadjes waren... Ik schaam me nog!! Ze kon er gelukkig vreselijk om lachen, nadat ze alles snel uitgespugd had...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De daslook staat hier - Zuidoost Friesland - al een week of twee boven de grond. Het plekje is kennelijk warm en beschut genoeg. De bloemen komen nog, die vind ik ook zo leuk.
    Wat jammer van die oormerken toch; daar kun je zonder grote problemen met de instanties niet onderuit komen, naar het schijnt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger had ik ook een plekje in mijn Belgisch tuintje waar daslook stond, hier in het zuiden van Spanje kan ik het niet vinden, zal wel niet tegen de warme temperaturen bestemd zijn denk ik. Maar het is wel lekker en ook gewoon tussen de boterham met kaas, yummie! De kalfjes zien er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig heb je nog foto's zonder die gele flappen!!! Wat betreft je daslook, jammie dat zijn lekkere ideetjes.
    Fijne dag nog.

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Hanneke,
    weer wat geleerd van je: ik weet nu eindelijk hoe dat groene plantje heet en dat je het kunt eten!
    Ik vond het altijd al wat bieslookachtig ruiken als ik daar in de buurt was...
    Heb zonet wat geplukt en geproefd en ben van plan het eens even uit te proberen wat je op je blog verteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hee, waar kan je daslook krijgen of kopen?
    lijkt me goed spul!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eigenlijk geen idee of je ze ergens kan kopen. Daslook heeft kleine bolletjes, als je een plek weet waar het staat in het wild (meestal bos) dan kan je zo'n bolletje gewoon weer herplanten op de plaats van keuze. Als ze het naar hun zin hebben breiden ze zich vrij snel uit.

      Verwijderen
    2. Ik heb ooit in de hortus in Amsterdam een plantje gekocht.
      Maar ja, ik heb een dakterras met potten en na een jaar was het helaas verdwenen.

      Verwijderen
    3. ik heb gisteren bij de intratuin een plantje daslook gekocht. Staat bij de kruiden. Misschien heeft een andere daslook zoeker hier ook wat aan.

      Verwijderen
  8. ik liep vanmiddag al te kijken...of ik het ergens zag. Nog niet gespot maar ik hou vol ;). Lijkt mij heerlijk! En wat een snoepjes, de kalfjes. Wie zou dat verzonnen hebben...die malle gele flappen?? had toch ook (als het dan écht moet) een flink maatje kleiner kunnen zijn en een wat minderfelle kleur? Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooohhh die kalfjes wat ontzettend lief. Ik heb ze ooit geboetseerd de Lakenvelders.Heb er een schilderij van gezien op ware grootte, prachtig. En het daslook, ja dat is heerlijk. Hier staat het ook al even boven de grond! Wat een leuk blog! heb nog veel te lezen ;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo wat een leuke site...wist je dat daslook ook wordt gebruikt bij winderigheid...er zijn ook druppels van ik geloof dr Vogel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb Daslook verleden jaar van een Mevrouw die had op internet staan dat ze Daslook verkocht , en nu een jaar later staat het er heel mooi bij ,ga zeker de Boter maken heel erg bedankt hiervoor

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips