26-03-2012

paaskuikentjes


Deze paaskuikentjes van stijfgeslagen eiwit zijn heel makkelijk om te maken. Als je geen bezwaar hebt tegen het gebruik van levensmiddelenkleurstof, kun je ze ook in het geel maken, maar zo zijn ze ook al heel lief.
Als je ze ook wilt maken dan doe je het volgende:

*Zorg dat je drie eieren hebt op kamertemperatuur (dan is het eiwit
  eerder stijf), en dat je beslagkom en mixerhaken vetvrij zijn.
*Splits de eieren en weeg 180 gram poedersuiker af, 60 gram suiker per  
  eiwit.
*Sla de eiwitten stijf, begin met de helft van de suiker en voeg na een  
   tijdje de rest toe.
*Blijf doorgaan totdat er toefjes aan je gardes blijven staan.


  Stop je te snel dan zakt je kuikentje in elkaar :-(.
*Verwarm de oven op 100 graden.
*Stop je eiwit in een spuitzak, dit is het niet leuke gedeelte.
*Maak voor het lijfje eerst een bolletje en trek je spuitzak dan naar 
  achteren.


*Draai voor het kopje de bakplaat om en maak een bolletje. Stop met 
  drukken en trek je spuitzak weg.


Ben je niet tevreden dan kun je later met je vinger het nog een beetje corrigeren maar is wel lastig!
Bij elkaar vegen en weer terug in de spuitzak voor een tweede poging geeft meestal een beter resultaat.


*Bak ze dan ongeveer 1 1/2  uur in de oven, maar laat de ovendeur op
  een kiertje staan, (pollepel of lucifersdoosje ertussen).
  Ze zijn klaar als ze droog zijn en makkelijk van het papier loslaten.

Dan komt het leukste gedeelte, ze krijgen karakter!
*Smelt een klein blokje chocolade au bain Marie en stip de oogjes aan.
*Om een rood snaveltje te maken hoef je dit alleen maar even in een 
  (diepvries)kers te duwen. Ranja wil denk ik ook wel.


Met drie eiwitten kun je ongeveer 25 kuikentjes maken.

14 opmerkingen:

  1. Wat een lieve kuikentjes en ze smaken vast ook heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke keukentjes, hier zou ik zelf nooit op zijn gekomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig!! Als onze jongste dit ziet, zal ze ze zeker willen maken (en eten ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig lief. Jammer dat mijn oven niet op een kierstand kan dan gaat hij nl. uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieverdjes! Ik ga binnenkort eens maken, zal je dan wel een linkje doorsturen:)

    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke kuikentjes, en wat een leuk idee! Wil graag even kwijt dat ik heel blij ben dat ik je blog gevonden heb, wat een kennis, ideeën, informatie en leuke dingen vind ik hier zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig!Dit moet ik gewoon met mijn mannetjes gaan maken.Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel leuk recept voor een eenvoudig snoepje.
    Ik ben alleen bang dat ik paasdroedels in plaats van kuikens ga krijgen... Maar kinderen zullen dat begrijpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hiha! Wat een gezellige vogeltjes!!
    't Is dat wij geen eieren eten, maar anders.. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Om op te eten, zo lekker ziet het er uit! 'k heb vaak schuimpjes gebakken, moest verboden zijn dat ze zo lekker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. How cute and original. I know the readers will love this. Thanks for sharing on BeColorful
    pam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een origineel idee! Ook leuk als traktatie op school. Maar ik weet niet of het mij zou lukken om ze in deze vorm te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips