18-04-2013

daslook-vlinders



Nu de lente zich toch voorzichtig van de goede kant laat zien, durft ook het daslook in de tuin het aan om boven de grond te kijken. Best dapper, aangezien wij de blaadjes erg lekker vinden!


Het eerste handjevol is inmiddels al geplukt, verwerkt tot "daslookvlinders" en met smaak opgegeten!
Er wordt bij daslookrecepten altijd de waarschuwing gegeven om het vooral niet te verwarren met het giftige `lelietje van dalen´ want de blaadjes lijken erg op elkaar. Dit kan je afschrikken maar als je even het blad kneust en ruikt is een vergissing uitgesloten. Daslookbladeren ruiken sterk naar knoflook.
Wat misschien ook belangrijk is: daslook valt onder de beschermde planten. Met andere woorden: zomaar plukken in het wild is in principe verboden.

Goed, ik maakte dus daslookvlinders...............maar het kan natuurlijk met elk soort pesto of met pizzasaus, ook erg lekker.

Je maakt eerst een papje van de blaadjes, samen met wat walnoten, heel fijn geraspte oude kaas en genoeg olijfolie. Alles gaat, in kleine stukjes gesneden, even in de blender.



Op een plakje bladerdeeg verdeel je wat van deze pesto en dan rol je het deeg op, vanaf beide kanten naar het midden toe.



Van deze rol kun je plakjes snijden. 



Ze zien er nog niet uit en je kan in de verleiding komen om ze een beetje in model te brengen.........niet nodig!
Het komt allemaal vanzelf goed. Ze gaan even in de oven, zo'n 10-15 minuten bij 210 graden.



Nu alleen nog even zorgen dat ze tot vanavond in het trommeltje blijven............
Oh........eentje is er ontsnapt!

37 opmerkingen:

  1. Het staat ook bij mij in de tuin, weliswaar nog maar een klein polletje. Maar het breidt zichzelf uit. Kreeg het enkele jaren geleden van een Duitse vriendin. Daar kun je in deze tijd heerlijke daslookkaas (Bärlauchkäse) kopen. Dit recept ga ik ook proberen, al is het maar voor 1 of 2 plakjes bladerdeeg. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook begonnen met een klein polletje, nu duikt het overal in de tuin op.Schijnbaar vermeerdert het niet alleen door meer bolletjes te vormen maar ook door zaad.

      Verwijderen
  2. Bijzondere combinatie van daslook en walnoten. Dit lijkt mij heerlijk!
    Dank je wel voor je recept.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, deze combinatie vind ik zelf eg lekker. Pijnboompitten, eventjes geroosterd, ook lekker!

      Verwijderen
  3. Dank voor het recept. Ik vind het toch zo lekker dat daslook. Een paar jaar geleden geplant, maar het groeit hier langzaam. gr.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier groeit het sinds een paar jaar, onder de bomen gaat het razend snel! Nog even en het gaat woekeren ;-)

      Verwijderen
  4. heerlijk! deze ga ik zaterdag maken voor bij de soep! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me zalig, ook met andere producten erin. jam jam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan met de vulling eindeloos variëren en ja....jam jam kan ook :-)

      Verwijderen
  6. De daslook groeit hier als 'kool', dus dit recept is een heel goed idee!
    Maar: je hoeft het niet af te bakken in de oven? Want dat mis ik hier....
    of....hoeft dat niet??
    Groeten van Hendrika

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gezellig en lekker blogje weer! Hier geen daslook te bekennen, dus ga ik ze maar 'ns met pesto proberen te maken.
    groetjes en fijne avond
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kan je van iemand een paar bolletjes krijgen?
      Het is echt de moeite waard!

      Verwijderen
  8. lijkt me heerlijk! helaas geen daslook hier.. wel zevenblad en citroenmelisse..
    oww heerlijke voorjaars geneugtes!! al dat jonge groen is zo lekkerrrrrrrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met zevenblad maak ik ze ook wel eens......met een teentje knoflook erdoor smaakt het dan haast net zo.

      Verwijderen
  9. Jammie!! De daslook komt al op in de moestuin.. heerlijk! Ooit heb ik mijn vriendin Karin wel eens 'daslook' laten proeven in een bos waar we wandelden.. oeps, bleken het de lelietjes te zijn ;) Gelukkig leeft ze nog :) Dank voor het recept, dat ga ik uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei....ja,zulke "blundertjes" heb ik ook wel eens gemaakt. Ook overleeft gelukkig.

      Verwijderen
  10. Ooit heb ik een potje daslookpesto van een boer uit Hongarije gekregen.Wat was dat heerlijk. Mijn pol daslook is denk ik net groot genoeg voor dit recept.....ik ga het proberen, lijkt me heerlijk!! Dank je wel!
    Groet,Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je daslook gaat zich vast ook sterk vermeerderen. Het is inderdaad erg lekker, knoflook is toch veel harder van smaak.

      Verwijderen
  11. lekker zeg! ik ken het niet daslook eens even kijken hoe het in het frans heet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ail des ours, Ail sauvage of Ail des bois. Het is inheems in gematigd Europa en te vinden op vochtige beschaduwde plekken.

      Verwijderen

  12. Er zijn inmiddels een aantal flinke pollen, ik ga dit recept in het weekend eens fijn uitproberen!
    Hanneke, wat is het nu toch fijn in de tuin. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Zem, dit is toch wel één van mijn favoriete jaargetijden. Alles dik in de knop....zoveel belofte!

      Verwijderen
  13. Helaas, hier in 't Gooi geen daslook :-( maar wie weet vind ik het nog bij de kweker...
    Fijne blog heb je toch :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige kwekers-zaadhandelaren hebben het in hun assortiment maar niet allemaal. ´t Is misschien even zoeken.

      Verwijderen
    2. Top! Nu nog een plekje onder een boom zoeken, en hopen dat ze het goed doen want je kan er nog veel meer mee............

      Verwijderen
    3. Sorry maar ik moet het ff kwijt: toch daslook gevonden hier in Huizen en ook superveel!! Ga snel nog een bosje steken...

      Verwijderen
    4. Dat is mazzel....je kan de bolletjes zo weer in de grond steken. En dan komt die bestelling ook nog......?
      Nou ja, je hebt niet gauw teveel daslook!

      Verwijderen
  14. Mmmm...wat een heerlijk hapje!
    Heb het gisteren gemaakt, we kregen visite;
    wat een succes! Nu alles dus op is,ga ik zometeen maar weer wat van die daslookvlinders maken.Vanavond even de blits maken bij vrienden die nog voor verjaardag komen...;-) groet, Hendrika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je ze ook hebt gemaakt! (en leuk dat je dat "hier" even komt vertellen Hendrika)
      Ik zou ze zelf wel veel vaker willen maken maar ja, dan ben ik zo door m'n daslook heen.

      Verwijderen
  15. Ik heb geen daslook, maar ben wel geïnspireerd door je recept :) Ik heb vandaag tapenade-vlinders gemaakt, ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kun je daslook ook op een balkon laten groeien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik durf het niet te zeggen.....maar proberen kan altijd toch?

      Verwijderen
  17. Ik heb een paar kleine plantjes daslook in een teil met andere kruiden op mijn balkon gezet. Het slaat aan, maar groeit nog erg langzaam. Het smaakt ook heerlijk op een boterham met kaas, of met peper en beetje zout kleingesneden door Cottage cheese geroerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips