26-09-2013

meubel olie


Op de site van diy home world kwam laatst een, voor mij handige, tip voorbij.
Met spectaculaire foto's werd getoond hoe je lelijke krassen in hout kunt inwrijven met een mengseltje van half azijn en half olijfolie. De krassen zouden ineens veel minder zichtbaar worden. 
Nu geloof ik niet direct in zulke "tovermiddeltjes", maar proberen kon geen kwaad dacht ik zo, want krassen genoeg hier.

De azijn en de olijfolie deed ik in een potje met schroefdeksel zodat ik goed kon schudden.
Met een doekje met een beetje van dit mengsel ging ik over de krassen op het deurtje van het dressoir en ziehier het resultaat:


Dat was al een hele verbetering.

En kijk eens naar dit werkblad:



Hoe simpel kan het huishouden soms zijn!

21 opmerkingen:

  1. Wat een supertip! De ingrediënten heeft iedereen wel in huis. Dit ga ik zeker eens proberen, want ja, met grenen meubels heb je wel eens een kras...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tip! Ik vraag me wel af of azijn na verloop van tijd uitbijt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zag het "recept` ook staan in een boek met tips van oma, zal dus wel wat meevallen.

      Verwijderen
  3. Ha en een stuk goedkoper dan meubeline van hg al werkt dat ook prima !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is nog eens een hele goeie tip :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pure olijfolie werkt ook fantastisch. Ook op hout dat kaal is geworden door slijtage. En werkt ook goed beschermend. Lijkt me veiliger dan met azijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft het hout er natuurlijk niet elke week mee in te wrijven.

      Verwijderen
  6. Wow! en ius het hout op je foto's al droog? Ik kan me voorstellen dat na een uur of zo de krassen weer wat zichbaarder worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ook fantastisch werkt is mayonaise. Dat heeft natuurlijk ook olie en azijn als ingrediënten. Lekker dik insmeren en inlaten trekken. Liefst een hele nacht en daarna goed uitwrijven. Je zult verstelt staan hoe je hout er uit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een walnoot werkt ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede tip, of het ook op andere houtsoorten werkt zal ik je laten weten. M'n tafel wreef ik al in met olijfolie eens in de zoveel tijd en daar knapt ie elke keer weer van op. Maar anderzijds moet een tafel ook 'leven' dus hij mag niet teveel gepoetst lijken ;-)
    Fijne dag.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch tip, dankjewel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je een superleuk blog.. boordevol ideeen.. helemaal mijn ding! Ik haal hier veel inspiratie vandaan. Ben vorige week volger geworden ;)

    Je bent ook welkom bij mij; www.tbezigebijtje.blogspot.nl

    groetjes en alvast een fijne nieuwe week!

    Miriam
    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik morste een druppel olijfolie op mijn eettafel.
    Gedachteloos smeerde ik hem uit en het werd mooi!
    Ik ging zoeken op olijfolie en meubels. Er ging een wereld open.
    Wat een leuk blog is dit!
    Inmiddels de tafel gedaan met olijfolie/citroen. Prachtig! Nooit meer Pledge of andere rommel.
    Weer iets dat ook natuurlijk kan!
    Bedankt hoor.

    Groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Best mensen. ik doe al lang aan houtbewerking, en dit is een oud middeltje :) Ik zou eechter aanraden om druivenpitolie te gebruiken ipv olijf of andere oliën. Druivenpit olie wordt namelijk niet ranzig na een tijdje. het mixen met azijn wordt gedaan om de olie minder bacteriegevoelig te maken. Als je druivenpit olie goed scchudt met +/- 1/4e azijn, heb je een houtolie waar je zelfs je tuinhout mee kan behandelen. Wanneer blootgesteld aan de elementen wordt het donkerder na ongeveer een jaar, maar bij jaarlijkse herhaling blijft je hout wel 30j goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een handige tip. Het werkt prachtig op hout, heb een mooie tafel bij Robuuste Tafels gekocht en het helpt echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een handige tip zeg! Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips