26-09-2011

brandnetel pasta


Misschien is de brandnetel wel één van de eerste planten waar je als kind voor wordt gewaarschuwd. 
Menig kind is, huilend van schrik, getroost na een ontmoeting. De gezwollen, jeukende plekken zijn dan ook niet prettig en kunnen een lange tijd aanhouden.
Het brandende gevoel ontstaat doordat de brandhaartjes, aanwezig op het blad maar vooral op de bladstengel, afbreken en er mierezuur in en op de huid komt.

Toch is het niet alleen maar ellende met de brandnetel. Je kan haar, of hem, want de brandnetel is tweehuizig, er zijn dus zowel mannelijke als vrouwelijke planten, voor zeer veel doeleinden gebruiken. En moeilijk te vinden is ze ook niet. Ze is namelijk een nitrofiel (wat een raar woord), ze houdt van grond die rijk is aan nitraten en organische meststoffen en 'achtervolgt' daarom de mens met zijn landbouwgrond en moestuintjes. Je kan haar echt overal vinden, zelfs daar waar Nederland ophoudt....................,


....................twee meter verder is de zee.

Voor culinaire doeleinden gebruiken we wel iets jongere exemplaren.


In het voorjaar ruim voorradig, nu moet je even zoeken naar jonge brandnetels en vooral ook even aan de onderkant van het blad kijken, de plant is een waardplant voor zeer veel vlinders en insecten. Verdachte planten moet je daarom laten staan.


Neem voor een lekkere (en goedkope) brandnetelpasta  een flinke hand vol en snij dit in stukken. (Je kunt ook alleen het blad gebruiken).


Stoom dit een minuut of 15 op een rekje boven een pan met kokend water en doe het in de blender. Voeg een ei toe per 200-300 gram en maak er een soepele massa van. 


Met bloem maak je hier een deeg van dat niet meer plakt aan de handen.


Laat het deeg onder een vochtige doek 15 minuten rusten en rol het dan uit tot een dunne lap. Snij hiervan smalle stroken.


Vier minuten in kokend water is genoeg. Serveren met een klontje (knoflook)boter of hoe je je pasta normaal graag klaarmaakt.
Je hebt nu een lekker maaltijd die ook nog eens gezond is want de brandnetel is o.a.:
  • bloedzuiverend bij b.v. acné, huiduitslag en zweren
  • prima te gebruiken bij vermoeidheid in het voorjaar
  • ontwaterend
  • mineralen tekort aanvullend (calcium en ijzer)

en wist je dat:
  • uit brandnetel chlorofyl (groene kleur) gewonnen kan worden dat gebruikt wordt voor het kleuren van voedsel ? (E140)
  • met de wortel wol geel gekleurd kan worden?
  • de bladeren een groene kleurstof leveren? 
  • je ook brandnetelbier kunt brouwen?
  • je met brandnetelsap melk kunt laten stremmen?
  • je van de vezels kleding kunt maken?
  • en ik dat allemaal graag nog eens wil proberen?

14 opmerkingen:

  1. Goh, weer wat geleerd op de maandagochtend en het lijkt mij best lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, ik ga mijn pasta-apparaat weer eens opduikelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat je van brandnetelsap melk kunt laten stremmen dat wist ik niet maar daar wil ik zeker meer van weten !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al hou ik niet van pasta, het is een heel interessant logje, veel dingen waar ik niet van wist o.a stremmen van melk met brandnetel. Ga eens googlen. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sjonge, weer een aantal leuke branderige tips. Ik kwam tot nu toe niet verder dan een soepje, maar dit klinkt ook erg lekker!

    Oh.. en ja.. héél lang en streng zij ze ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh wat een leuk recept...iets om uit te proberen...leuk om dit te leren over de brandnetel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik maak pannenkoeken van brandnetels en thee met kamille is heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oooh wat zou ik dat eens graag proberen, die brandnetelpaste, maar dan weet ik zeker dat ze hier NIET eten die dag..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niets zeggen tegen het thuisfront en gewoon klaarmaken, dat vind ik een strak plan en ga ik ook proberen vandaag. We hebben nog zoveel frisse brandnetelplanten in de tuin staan. Mag het een handschoenhand vol zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk recept, brandnetelpasta. Ik heb je recept gelinkt bij mijn logje over verse pasta maken. http://hollandseklei.blogspot.com/2011/09/zelf-verse-pasta-maken.html.
    Ben benieuwd hoe het smaakt. Ga het binnenkort proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kijk, daar was ik nog niet opgekomen ;) Brandnetelpasta! lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. onze kinderen vinden brandnetelpuree heel erg lekker, dus de pasta-variant zal hier ook wel gesmaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Is deze brandnetelpasta ook goed te drogen? Super gaaf recept!

    Wil je aub een antwoord sturen naar jolanda@kruidwis.info

    Merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze pasta is, net zo als "gewone" pasta te drogen.
      Moet ik er wel bij zeggen dat ik er balletjes van rol om te drogen
      om aan de soep o.i.d. toe te voegen en dat gaat prima.
      "Sliertjes" zouden dus ook moeten lukken.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips