25-08-2014

chai koffie en een W.I.P.


Tijdens onze vakantie hebben we regelmatig deze lekkere chai koffie gedronken, het smaakt nét even anders.
(Het smaakte zelfs zó goed dat we de verleiding niet hebben kunnen weerstaan om dit maar "gewoon" regelmatig  aan onze dagelijkse stroom van eenvoudige genoegens toe te voegen ;-)

Je kunt het heel simpel zelf maken door (ongeveer)
-75 gram koffie, snelfiltermaling
-1 dikke theelepel gemalen kaneel
-1/2 theelepel kardemompoeder
-1/4 theelepel nootmuskaatpoeder
-1/8 theelepel gemberpoeder
door elkaar te schudden. 


Hiervan zet je nu koffie zoals je "normaal" ook doet en dan kun je genieten van de smaak van deze specerijen!

..........................................................................................

Tijdens die gezamenlijke koffiepauzes heb ik trouwens lekker zitten breien.........


Inmiddels zit Jacobus op de kachel en is Karel "in de maak". (patroon te verkrijgen bij "Zij maakt het")


Waar ik verder nog mee bezig ben (en wat ook héél leuk is om te maken): deze Carol singers. Voor je het weet is het immers alweer Kerst :-)! 
Je kunt het gratis patroontje HIER downloaden (klik download Caroler). Het is in het Engels maar er zitten zoveel foto's bij dat het prima lukt zonder ook maar één woord te lezen.  


Kortom.......ik verveel me niet!

17 opmerkingen:

  1. Die chai koffie, dát ga ik proberen ! Dat lijkt me zo lekker ! Ik moet eerlijk toegeven, daar heb ik nog nooit van gehoord... Zo zie je weer, met bloggen leert een mens bij :-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me lekker om een keer te proberen. Maar hoeveel water giet je daar op ongeveer? Oftewel voor hoeveel kopjes is dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt deze "opgewaardeerde" filterkoffie in dezelfde verhoudingen gebruiken als met je normale koffie. Géén idee voor hoeveel kopjes deze hoeveelheid is.....ik weeg het nooit maar gebruik een maatschepje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh leuk, die aap;) Ik heb van haar de beer gemaakt. Ook erg leuk. En het lijkt me lekker die koffie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk die aap!
    Mijn moeder maakte de koffie ongeveer zo vroeger, ik wist alleen niet dat het zo heette.... weer iets geleerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk idee! Zelf heb ik onlangs kardemomkoffie gezet, als onderdeel van een Syrisch ontbijt uit een receptkookboek van World Food Cafe. Maar dit moet ik ook eens proberen. En zo te zien ga je er mooie dingen van breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja heb ik marokko ook altijd gekruide koffie gedronken met o.a. kaneel er in.. bedankt voor je recept.. ik ga het zeker weten mengen!!!heerlijk met gekookte melk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk koffierecept , ga het bij mijn recepten schrijven of te bewaren en wat een leuke breisels.Staan het hele jaar door leuk :) niet alleen emt kerst de laatste.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt als heerlijke koffie! Ook maar eens proberen....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is dit lekker, heb je nog meer van zulke heerlijke koffie recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn er inderdaad nog een paar smaken die ik wil proberen. Als ze inderdaad net zo lekker zijn als ze zeggen komen ze hier vanzelf een keertje voorbij.

      Verwijderen
  11. Hallo,
    Ik kijk regelmatig op je blog en ik vind steeds weer heel interessante dingen, die ik ook probeer, vooral op het gebied van wecken. Nu heb ik een vraagje aan jou. Ik heb overal op het net gezocht, maar kan het nergens vinden. Kun je koekjes in een weckpot doen en ze dan wecken in een ketel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag, ik heb dat nog nooit gedaan ;-). Cake kan wel maar dat is één vaste "homp", ik ben bang dat de boter in de koekjes tijdens het wecken smelt, en dat ze dan aan elkaar gaan plakken of slap worden en om elkaar heen zakken. Maar zoals ik al zei, ik heb dat nooit gedaan dus misschien zou je het eens moeten proberen en kijken wat er gebeurd (en dan graag hier natuurlijk even je belevenissen vertellen :-).

      Verwijderen
  12. Ik heb het geprobeerd! Ik heb koekjes gebakken en ze daarna mooi opgestapeld in een weckfles. Die heb ik gesloten met een ring, deksel en klem. Omdat ik pruimen aan het inwecken was, zijn ze daarmee de ketel ingegaan op 90 graden voor 30 minuten. Ze zijn er nu net uit en ze zien er prima uit. Nu laten afkoelen en ik ben zo benieuwd of de fles ook echt dicht is gegaan! Ik laat het je morgen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste keer was de fles niet dicht gegaan, want de klem zat er niet helemaal goed op. Ik gebruik oude weckflessen omdat ik die zo mooi vind. Toen heb ik hem samen met een andere fles met koekjes nog eens geweckt op 90 graden en toen is dezelfde fles weer open gebleven, maar de andere fles zit wel dicht! Ik ben benieuwd of hij dicht blijft. De koekjes uit de fles die open is zijn nog precies zo als ze erin zijn gegaan. Lekker krokant. Bij wecken is het toch zo dat de warme lucht uitzet en uit de fles gaat. Daardoor komt er bij afkoeling een vacuüm in de fles, dus dan zou net toch moeten kunnen, volgens mij. Wel vreemd dat je er niets over kunt vinden. Heb jij er ook nog nooit iets over gehoord.

      Verwijderen
    2. Ik vind het wel een hele interessante toepassing.Ik heb er ook nog nooit iets over gelezen, ook in het weckboek staat het niet beschreven. Vroeger bakte men toch ook wel koekjes?
      Ik wil nog een keer naar het weckmuseum
      http://www.carolina-verhoeven.nl/weckmuseum-104-1-0.html
      misschien dat ze daar meer weten over het wel of niet wecken van koekjes.
      Ondertussen ga ik er ook eens mee experimenteren. Leuk!!
      En bedankt voor je bijdrage.

      Verwijderen
  13. Leuk hoor! Ik ga de volgende keer een stukje den meenemen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips