21-10-2011

wol verven met roomse kervel


Roomse Kervel  (Myrrhis odorata) is ook zo'n plant die, als je hem eenmaal in de tuin hebt, steeds meer ruimte in gaat nemen. Het verse blad is te gebruiken in de keuken.


Het heeft een lichte drop / anijssmaak en de jonge blaadjes kunnen door de soep of bij wortels gebruikt worden. Maar altijd vers, gedroogd heeft het geen smaak meer. En je kan er ook een gele kleur uit halen.

Heb je van sommige plantensoorten enorme hoeveelheden nodig, bij de Roomse Kervel volstaan 5 takjes voor 100 gram wol. 


De natte wol gaat met de takken (ik had iets meer, ik heb zoveel) en 10 gram aluin in koud water. Op een rustig vuurtje tot het kookpunt laten komen en al na 30 minuten koken mag de wol in het water afkoelen.
En het rook zó lekker.


Ondertussen heb ik wat tuinklusjes gedaan, de allerlaatste viooltjes geplukt,


en alle tomatenplanten in de groene container gedaan nadat ik de potgrond zoveel mogelijk had uitgeschud. En daar zaten toch veel wormen en pissebedden in..............zij had het er maar druk mee.

11 opmerkingen:

  1. Mooie kleur, ik ken de plant niet. Wat ga je er van maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hanneke,
    Wat bijzonder, je eigen wol verven. Heb je die wol ook zelf gesponnen? Of koop je die ergens...
    Een heel mooie les over hoe je planten ook op andere manieren kunt gebruiken. En die kip, helemaal geweldig. Wij gaan over een klein poosje ook weer 2 of 3 nieuwe kippen aanschaffen, het hok is bijna gerenoveerd.. Ze krijgen dan een heel mooi huisje.
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lovely color. Does it fade much over time?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Johanna: Ben al heel lang van plan om een kabouter te breien met alleen natuurlijk geverfde wol. Maar ja, ik ben heel veel dingen al heel lang van plan dus wanneer dat gaat gebeuren? ;-)

    @Mirjam: Ja, de wol spin ik zelf van onze eigen schapen. Het hennetje is ons oudste kipje, zij, en haar partner, zijn de enige twee die loslopen. De rest zit achter gaas, anders blijft er geen tuin over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Heather Woollove:I don't know yet, hope it will last a long time.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I love that yellow. Now that may be a first to hear about dyeing that actually smells good.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. i love plant dyes, this was so interesting and such a lovely color.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Such a refreshing color. Cheers me up on a dreary day. Thank you for sharing it.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. roomse kervel nooit van gehoord, en ook nooit gehoord dat je er meer kan verven! wat leuk!
    bedankt voor je leuke reactie op m,n blog!
    groetjes anja

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips