03-11-2011

baby slofjes



Ik heb een oud schriftje, met recepten en (brei)patronen. Al heel jong verzamelde ik hierin van alles om nog eens te doen. Deze babyslofjes staan er ook in. Waar dit patroon uitkomt is dan ook niet meer te achterhalen. Het is al 'oud', want deze slofjes heb ik ook voor m'n eigen kinderen gebreid en die zijn allen al volwassen. Ze zijn op twee pennen te breien en je hebt geen sokkenbrei-ervaring nodig. En door het gehaakte koortje blijven ze ook daar zitten waar ze horen. Je hebt maar heel weinig wol nodig, uit een bol sokkenwol van 100 gram kan makkelijk een paar sokken voor jezelf en deze slofjes (tenzij je maat 45 hebt).

Breibeschrijving:

Voor de bovenrand 32 steken opzetten en hierboven 5 nld. averechtse tricotsteek breien, beginnen en eindigen met 1 nld. recht op de verkeerde kant.

Vervolgens, steeds te beginnen op de goede kant 4 nld. tricotst., 4 nld. av tricotst. 4 nld tricotst. en 4 nld av. tricotst. breien.

Doorgaan in tricotsteek, hierbij in de eerste nld. gaatjes breien als volgt: *2 r., 1 omslag., 2 recht samenbr.,*
Dit 8 keer herhalen.
In de volgende nld. de omslagen av. breien.
Hierna nog 2 nld. breien en vervolgens de eerste en laatste 10 steken op veiligheidsspelden nemen.


Voor het voorstukje boven de middelste 12 steken 6 cm gerstekorrel breien. Hierna, te beginnen op de goede kant de steken als volgt r. breiend opnemen: 10 steken van de eerste veiligheidsspeld, 13 steken langs de zijkant, de 12 steken van het voorstukje, 13 steken van de andere zijkant en de 10 steken van de tweede veiligheidsspeld. Boven de verkregen 58 st., te beginnen op de verkeerde kant 1 nld. av., 1 nld. r. 1 nld. av. breien.


Daarna 4 nld. av. tricotst., 4 nld. tricotst. en 4 nld. av. tricotst. breien. 
In tricotst. verder breien en voor de zooltjes als volgt mind.:
1e nld.: goede kant, 4 r., 3 r. samenbr., 15 r., dubb. mind.(= 1 steek afh., 2 st. samenbr., de afg. steek over de 2 samengebr. st. halen) 8 r., 3 r. samenbr., 15 r., dubb. mind., 4 r. (50)
2e, 4e en 6e nld. av. zonder mind.
3e nld.: 2 r., 3 r. samenbr., 15 r., dubb. mind., 4 r., 3 r. samenbr., 15 r., dubb. mind., 2 r. (42)
5e nld.: 3 r. samenbr., 15 r., dubb. mind., 3 r. samenbr., 15 r., dubb. mind. (34)
Na de 6e nld. de overige st. in 2 gelijke delen op 2 nld. nemen, deze tegen elkaar plaatsen en steeds 1 steek  van de ene nld. met de overeenkomstige steek van de tweede nld. r. samenbr. en tegelijkertijd soepel afk.


Afwerking:
De middenachternaad dichtnaaien.
Haak of draai een koordje en rijg die door de gaatjes.
Maak eventueel 4 kleine pompoentjes als eind voor het koordje.



55 opmerkingen:

  1. Wat verschrikkelijk leuk om deze sokjes bij jou te ontdekken, mét patroon!! Het patroontje komt van lang, heel lang geldedn uit een Hemabreiboek.
    Ik brei ze ook vaak (nu op 4 naalden)en ze zitten altijd goed! Ik vind jouw meerkleurige sokjes echt super, wat een warme kleuren!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hannie,
      Heb jij het breipatroon om ze met 4 naalden te breien? Mijn moeder breide ze altijd met 4 naalden in diverse kleuren en verschillende patroontjes op de wreef.

      Maar helaas had zij het patroon in haar hoofd, en niet op papier. Ik zou het graag ook eens willen proberen. Groet, Betsy

      Verwijderen
    2. Kijk daar zijn de sokjes die ik voor eigen kinderen heb gebreid.Ik ga het patroontje overnemen alleen al sentiment.Ik breide ze uit mijn hoofd het werd bij ons doorgegeven van moeder op dochter.Bij lijn eigen kleinkinderen is het gestopt allemaal jongens dus die breien niet.Maar je weet het nooit hé achterkleinkinderen ..................
      Bedankt,trouwens een hele leuke en mooie site is dit met vele bruikbare tips.Proficiat

      Verwijderen
    3. Hallo Hannie, zou jij aub het patroontje van deze slofjes op 4 nld met mij willen delen? Bvd.

      Verwijderen
  2. Hoi Hanneke,
    Wat leuk zo'n patroontje voor sschattige babyslofjes! Ik heb al een dappere poging gedaan voor echte sokken (met 4 naalden...), maar heb het even opgegeven. Dit wil ik nog wel eens proberen. Mag ik vragen met welke naalddikte je gebreid hebt en wat voor prachtig garen je gebruikt hebt?
    Alvast bedankt! Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @little red home: Invecta scheepjes sokkenwol, het is er in heel veel verschillende kleurcombinaties. Gebreid op nld. nr. 2.
    Vroeger gebruikte ik gewone acrylwol en pen
    2 1/2 - 3, kan gebruikt worden voor hetzelfde patroon, de slofjes worden alleen iets groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi, misschien ga ik ze nog eens breien. Deze keer heb ik babysokjes gebreid bij gebrek aan een goed patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb deze slofjes ook pas gebreid! Ze staan ook in het nieuwe 'oude' breiboek van de Hema, dat pas is uitgekomen.
    gr Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb die ouwe hema breiboeken ook nog:))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeps, wist niet dat het uit een oud Hema breiboek komt die ook nog eens opnieuw is uit gekomen.
    Excuse aan de Hema aan de Hema dan maar?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat grappig! Mijn schoonmoeder heeft mij precies zo slofjes leren breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lieve slofjes! Ze doen me denken aan de natuur en aan kabouters.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuk en zo simpel. zelfs n leek als ik zou ze kunnen maken. by the way...ik heb kaarsen gerecycled...met gehaakt lont...in paars want ik had geen wit meer;O)) maar ze zijn mooi...nu wil ik de wijn proberen te maken...die van bestaande wijn. helemaal goed bezig

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @funkymama: Fijn dat je het even vertelt enne.....ga zo door zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze zijn zo ontzettend leuk, mijn kleindochter heeft al een "schoenenkast" vol met allemaal verschillende kleurtjes.
    Maar weet iemand ook hoe ik ze op een volwassen maat kan breien??
    Groetjes,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een oud patroontje, ik heb ze als meisje bij de handwerkles op school leren breien. Leuk om het patroon te bewaren, want dat had ik dus niet meer! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om dit patroontje tegen te komen. Onze oudste dochter kreeg ze bij haar geboorte van mijn schoonzus, die is inmiddels 45 jaar. Zelf heb ik ze ontelbare keren gekopieerd; restwol leent zich uitstekend hiervoor en je kunt je fantasie erop loslaten. Veel van deze slofjes zijn beland in Oost Europa bij hulpverleningsprojecten. En... wie weet wie ze daar ook weer namaken!.

      Verwijderen
  14. Hallo
    Weet je ook hoe je sloffen moet breiden
    voor maat 37???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou eens kunnen kijken bij:

      http://www.garnstudio.com/lang/nl/kategori_oversikt.php

      met als zoekwoord pantoffel of slof, je krijgt dan meer dan 100 gratis patronen.

      Verwijderen
  15. Die ga ik gauw bookmarken, want dit het modelletje dat mijn moeder ook al voor mij en vele andere gebreid heeft.
    De volgende baby krijgt deze sokjes van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Erg leuk! Ik had zulke slofjes als kraamcadeau gekregen maar die werden te klein. Ik heb nu aan mijn moeder gevraagd om een paar te breiaaneen vond op internet dit patroon. Hiermee kon mijn moeder er goed uitkomen, alleen heeft ze wat proefmodellen gebreid om op de juiste maat te komen. Ze maakt de boord 8 naalden hoger en het lapje op de wreef 2 cm langer. Daardoor krijg je van de zijkant 18 steken i.p.v. 13 en aan het einde 68 i.p.v. 58 steken (2x5 meer van iedere zijkant). Bij de minderingen voor het zooltje moet je niet 15r. breien maar 20r. en dat bij de 1e,3e en 5e naald.
    Mijn moeder zou het wel handiger vinden als er en patroon bestaat voor 4 pennen. Wie weet hoe dit moet?
    Groet, Eliena.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Complimenten voor je moeder! Knap dat ze dat kan. En leuk dat je het hier even neer zet, zo kunnen eventuele andere lezers er ook van profiteren.
      Een patroon voor 4 pennen zou ik zo direct ook niet weten, misschien kun je eens kijken bij drops design, heel veel gratis patronen staan er op hun site.

      Verwijderen
  17. Hoi Hanneke,

    Het patroon kwam me zeer bekend voor.
    Ik heb het op de lagere school geleerd van mijn handwerkjuffrouw, ik ben inmiddels 50 jaar dus het is al een oud patroontje! Heb er heel veel gebreid voor nichtjes, neefjes en andere baby's. Leuk om te zien dat het nog zo'n gewild patroontje is!

    Groetjes Kristen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoi hanneke ..
    mooie slofjes
    even gebreid..
    goede uitleg ..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze leuke slofjes op welke dikte pen brei je die?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze slofjes kun je breien op nld dikte 2.5.
      Dikkere wol en dus dikkere pennen kan ook prima maar geeft een groter slofje.

      Verwijderen
  20. Oh wat een leuke slofjes! Het begint weer koud te worden in Nederland en dan mogen de warme voetjes natuurlijk ook niet ontbreken! Vind dat de vetertjes van de slofjes het helemaal compleet maken, knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk een paar zitten breien voor m'n dochter van 10 mnd.
    Heb het wel flink aan moeten passen, omdat ze groter moeten worden dan het patroon.
    Als er nog iemand interesse heeft in dit patroon, kun je het krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Eerste keer dat ik slofjes brei..
    Ik ben gekomen tot het 2 spelden en vervolgens het middelste lapje gemaakt. Maar ik begrijp niet zo goed waar die 13 steken vandaan komen. En hoe ik de steken van de spelden moet oppakken terwijl de middelste steken nog op mijn pen staan. Is er misschien een filmpje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas geen filmpje. Die dertien steken zitten op de zijkant van je lapje. Je kan ze met je breipen opprikken en direct een keer breien. Ze zijn niet altijd goed te vinden maar je kan "gewoon" een lusje oppakken.

      Verwijderen
    2. Ben er bijna.... Ben bij de laatste steken, de onderkant. Ik heb de helft van de steken overgezet op de andere pen. Maar het draad zit dan aan de verkeerde kant. Kan je het laatste stuk toelichten?
      Oh.. Met dik wol en dikke naald heb ik een kinderslof gemaakt. Maar is goede oefening.

      Verwijderen
    3. Wat goed Daphne, het is dus waar. De aanhouder wint!
      Als de draad aan de verkeerde kant zit kun je je breinaald "omdraaien". (Steken even op een andere naald zonder knop en weer goed terugzetten.
      Succes!

      Verwijderen
  23. Hi, ik ben bezig met de slofjes en vroeg me af wat je met de draad doet wanneer de veiligheidsspelden aanbod komen. Knip je die af? Of brei je de eerste 10 steken op de veiligheidsspeld en zet je de laatste 10 steken over?
    Dankjewel alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik met de draad door kan breien gebruik ik hem natuurlijk. Anders afknippen en, als het slofje klaar is, afhechten.

      Verwijderen
  24. Ik heb het zo gedaan, eerste 10 steken gebreid toen op een speld gezet , 12 steken voor de bovenvoet gebreid en de laatste 10 steken op een speld gezet, daarna die 6 cm gerstekorrel gebreid. Maar nu de draad afbreken ?beginnen met een nieuwe draad voor de eerste 10 steken?En op 3 pennen verder ?Geen idee of dit de manier is ,graag hoor ik het van U.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk eens of het lukt, misschien met nog een extra gerstekorreltoer om met die draad verder te breien over de tweede 10 steken, dus de linker kant. Anders "gewoon" met een nieuwe draad, dat kan ook wel hoor.

      Verwijderen
  25. Al mijn kinderen hebben tussen 1983 en 1990 deze sloffen aangehad. Ze hebben het er nog over. Ik maakte er een suède zooltje onder. Antislip. Nu ga ik er een paar voor mijn eerste kleinkind breien en misschien ook wel voor zijn moeder in maat 38 ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mijn moeder heeft er ontelbaar veel gemaakt. Iedereen die in haar(en mijn) omgeving een baby kreeg,daar maakte ze een paar sokjes voor. In een avond had ze een paar af. Dus toen ik kinderen kreeg heeft ze ze ook voor hen volop gebreid. Mijn dochter is nu zelf moeder en heeft onze kleinzoon de sokjes aan die ik nu brei. Zo'n prachtig patroontje wat al zo lang bestaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi,
    Ik heb een vraag over de eerste 5 naalden na de opzetlusjes.
    Moeten deze als volgt gebreid worden:
    1. hele toer averechte steek;
    2. hele toer rechte steek;
    3. hele toer averechte steek;
    4. hele toer rechte steek;
    5. hele toer averechte steek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoeld direct na de opzet? Dan is het net andersom dan je beschrijft, je begint met 1 nld. recht, dan de tweede nld averechts, 3e recht breien enz. Je kan de boord, totaan het middenstukje, ook 1r / 1a breien als je datmooier vindt.

      Verwijderen
  28. Super leuke slofjes, en ben als beginner enthousiast begonnen maar ik begrijp het toch niet helemaal..
    Ik loop al vast bij het begin, de enkel. De steken heb ik opgezet, de eerste 5 naalden begrijp ik. Maar dan dit deel:

    Vervolgens, steeds te beginnen op de goede kant 4 nld. tricotst., 4 nld. av tricotst. 4 nld tricotst. en 4 nld av. tricotst. breien.

    Doorgaan in tricotsteek, hierbij in de eerste nld. gaatjes breien als volgt: *2 r., 1 omslag., 2 recht samenbr.,*
    Dit 8 keer herhalen.
    In de volgende nld. de omslagen av. breien.
    Hierna nog 2 nld. breien en vervolgens de eerste en laatste 10 steken op veiligheidsspelden nemen.

    Als je dit per naald zou uitschrijven hoe zou het dan zijn?

    Want als ik het doe zoals hierboven beschreven wordt het ongeveer 2 x zo lang als op de foto.. help! Alvast heel veel dank voor de hulp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je maakt er een soort kniekousjes van? ;-)
      Ik denk dat het probleem zit in 8x herhalen.
      Dit staat tussen *....*, dit betekent dat je dit gedeelte 8x moet herhalen in dezelfde naald. Dus niet alles wat erboven staat maar alleen 2r, 1 omslag, 2r samenbreien doe je 9x.(1x beschreven + nog 8x) Dit is de "gaatje toer", hier komt het koordje door. Daarna het patroon verder volgen. Hoop dat het er nu beter uitziet, als het nog onduidelijk islaat het me maar weten.

      Verwijderen
    2. Hahaha Dank je wel voor je reactie! Die verduidelijking is al heel fijn, maar ik heb toch nog een vraag. Kun je mij zeggen of ik het patroon goed begrijp als ik de stappen zo beschrijf:

      32 steken opzetten
      1. naald recht (verkeerde kant)
      2. naald av recht (goede kant)
      3. naald recht (verkeerde kant)
      4. naald av recht (goede kant)
      5. toer recht (verkeerde kant))
      ------------------------------
      6. naald recht (goede kant)
      7. naald av recht (verkeerde kant)
      8. naald recht (goede kant)
      9. naald av recht (verkeerde kant)
      -----------------------------------
      10. naald av recht (goede kant)
      11. naald recht (verkeerde kant)
      12. naald av recht (goede kant)
      13. naald recht (verkeerde kant)
      ----------------------------------
      14. naald recht (goede kant)
      15. naald av recht (verkeerde kant)
      16. naald recht (goede kant)
      17. naald av recht (verkeerde kant)
      ------------------------------------
      18. naald av recht (goede kant)
      19. naald recht (verkeerde kant)
      20. naald av recht (goede kant)
      21. naald recht (verkeerde kant)
      ---------------------------------
      22. naald recht (goede kant) gaatjes 2r, 1 omslag, 2r samenbreien (9 x herhalen)
      23. naald averecht (verkeerde kant)
      24. naald recht (goede kant)
      eerste 10 en laatste 10 op veiligheidsspeld

      Is dit het idee?
      En ter verduidelijking, de goede kant is de kant waar je de v-tjes ziet en de verkeerde kant waar je de lusjes ziet, toch?

      Ik heb nu gebreid tm naald 13 en het ziet er nu bij mij eigenlijk al zo uit zoals op jouw foto alleen kwam ik in de problemen omdat ik de gaatjes naald nog niet heb gedaan.

      Jouw expertise is erg welkom! alvast heel veel dank

      Verwijderen
    3. Volgens mij klopt het zo. De goede kant is de kant met de duidelijke "bobbels" van de lusjes. (kijk even naar de 2e foto, dit is de voorkant).

      Verwijderen
  29. Wat leuk om te zien dat er al jarenlang gereageerd wordt op dit patroon. Ik heb het gevonden via de site "Wol zo eerlijk". Daar verwezen ze naar jou, Hanneke. Ik had wel een beetje moeite met de zool en de twee naalden die je naast elkaar moest leggen en dan samenbreien. Ik heb er een derde naald bij gepakt, nadat ik foto's zag op de site van Breiclub.nl. Daar vond ik de vermelding van het befaamde Hema breiboek, waar het hierboven vaak ging. Ik brei de sokjes voor mijn kleindochter van 6 maanden. Naalden 3,5. Volgens mij gaan ze goed passen. Best lastig om goede sokjes te vinden voor die maat, want de meeste beschrijvingen zijn voor baby's van 0-3 maanden. Maar mijn kleindochter schopt haar gewone sokjes vaak uit en met de herfst in aantocht is dat koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi, hier ook een eerste poging gedaan, ze zijn erg leuk! ik heb wel een paar vragen die mij niet helemaal duidelijk waren:

    'Hierna nog 2 nld. breien en vervolgens de eerste en laatste 10 steken op veiligheidsspelden opnemen.'--> klopt het dat je tijdens deze pennen de steken al breiend opzet op de veiligheidsspeld?

    En na de laatste gerstekorrel pen, begin je met een nieuwe draad? Om zo de steken recht te kunnen breien van de veiligeheidspeld, zijkant, gerstekorrel, zijkant, speld? Anders blijft het touwtje bovenin bij het einde van de gerstekorrelpen toch?

    En hoeveel pennen is 6 cm gerstekorrel ongeveer?

    en als je de pennen op het laatst tegenover elkaar legt, klopt het dat je wel echt een derde naald nodig hebt om de 2 tegenover elkaar liggende steken te kunnen breien?

    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo, heb ook wat moeten zoeken maar eerste sokje is gelukt. Mijn vraag is nu, hoe pakje het aan voor het tweede sokje? Ik koos voor Magic Sock Wool van Happy Scheep. Ook een 'verkleurende' wol. Mijn eerste sokje begon met groen, nu ik aan het tweede moet beginnen zit mijn breiwol op roze. Hoe los je dat op of brei je beide sokjes verschillend?

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de beide sokjes gelijk wil hebben kun je je wol afrollen totdat je weer bij de beginkleur bent en daarmee beginnen. Zo heb ik het tenminste gedaan.

      Verwijderen
  32. Leuke slofjes, ik heb ze gebreid. De zooltjes heb ik dichtgemaasd in plaats van samen breiend afkanten. Daardoor is de zool naadloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Onlangs de slofjes nog gebreid als kraamkadotje. Breide ze 34 jr geleden ook toen ik zwanger was van de oudste. En het blijft leuk om te doen. Als je het eenmaal door hebt zijn ze zo makkelijk te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb ze voor 35 jaar geleden ongeveer voor mij dochter gebreid, en nu wordt ik binnenkort oma en dacht deze wil ik weer breien

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dit is inderdaad een heel oud patroon. Ik ben van 1934 en al op de lagere school werd dit ons al geleerd. Heb lang naar dit patroontje gezocht. Ben hier erg blij mee

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips