26-11-2011

BEDANKT!


Een half jaar De Gulle Aarde.
Wat begon met "eens kijken wat er gebeurd als ik op publiceren druk", is nu een vast onderdeel van mijn dagelijkse routine geworden.
Ik had werkelijk niet gedacht dat ik zoveel leuke reacties zou krijgen en dat zoveel mensen zouden mailen met vragen, laat staan meer dan 25.000 pageviews en al 127 volgers.
En ik vind het LEUK.
(Een beetje laks in het reageren op de reacties ben ik wel, maar weet dat ik ze allemaal lees.)

Daarom voor jullie, volgers, trouwe lezers en toevallige voorbijgangers, een vriendschapscake.
Symbolisch helaas, graag zette ik een grote tafel in de keuken en kom maar een plakje halen.
Deze vriendschapscake ken je misschien wel, hij wordt ook wel Herman's Brood genoemd.
Je krijgt een potje deeg dat je een tijdje moet koesteren en voeren en dan bak je een brood/cake van een kwart van het deeg. Een gedeelte van het deeg gebruik je als nieuwe starter, de rest geeft je weg.
Ik weet nog dat ik helemaal blij was met m'n gekregen potje, die blijdschap sloeg na een aantal maanden om in lichte ergernis omdat er wéér zo'n brood te bakken was. Maar ja, als ik ermee stopte was ik m'n beginnetje kwijt en zou ik nooit meer....................

Gelukkig bood ook hier het www hulp, nu maak ik het alleen als ik zin heb.

Begin met het maken van het startdeeg.
-200 ml melk op kamertemperatuur
-5 gram droge gist
-200 gram suiker
-125 gram bloem
Maak hier een glad papje van.

Dag 1,2 en 3
Roer bovenstaand papje 2 maal per dag goed door en sluit het af met een doek.


Dag 4:
Geef Herman 
-150 gram suiker
-125 gram bloem
-250 ml melk, weer op kamertemperatuur
 2 maal roeren.

Dag 5, 6, 7 en 8:
Blijf weer 2 maal daags roeren.

Dag 9:
Herman heeft weer honger, geef hem
-125 gram suiker
-200 gram bloem
-250 ml melk (ja, weer op kamertemperatuur)
Alles goed roeren en over 4 bakjes verdelen.
Twee bakjes gebruik je zelf, twee bakjes geeft je weg, met recept.
Eén bakje van jezelf kun je in de diepvries stoppen (had ik dat geweten), of je gebruikt hem als nieuwe opstart voor Herman, vanaf dag 1.

Het bakken van Herman:
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Vet een cakeblik in.
Gebruik voor de vulling appel, noten, rozijnen, maakt niet uit, een zakje studentenhaver kan ook.
In een andere kom roer je 
-3 eieren
-175 gram suiker
-250 gram bloem
-2 theelepels kaneel
-100 ml olie
-je vulling (ongeveer 200 gram)
-zakje bakpoeder
Goed roeren en Herman van dag 9 toevoegen. 
90 minuten bakken bij 170 graden.
Doe de satéprikkertoets en laat hem afkoelen.




Ik hoop dat jullie blijven kijken, reacties achterlaten en mailtjes sturen met vragen.
Ik waardeer het enorm.
Hanneke

28 opmerkingen:

  1. Wat fijn om te horen.
    En bedankt voor het recept.
    Ben ook gek op deze cake.
    Fijn weekend.

    Groet, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je heb ook een heel leuke leerzame blog. Gefeliciteerd. Ik blijf kijken, kan nog veel van je leren, Heb net weer 2 weckglazen aangeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd, en ook jij bedankt dat je alle wijze, leuke, grappige, leerzame weetjes, recepten en ideetjes met ons wil delen.

    Op naar nog vele half-jaren blogplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je blog is erg leuk en het brengt me vaak op ideeën. Ik bewaar Herman voor januari. Heb dan altijd het gevoel dat je in zo'n gat valt na de drukke december maand en dan is het leuk om met "hem" bezig te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Hanneke,
    Ik kan me deze nog herinneren van jaren geleden. Toen heb ik maanden een potje met Herman in huis gehad. Hoe dat toen is verder gegaan weet ik niet meer zo goed. Wel heb ik er heel wat van gebakken... Wat leuk om hier weer over te lezen.
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij ook bedankt voor je leuke Blog, ik lees hem graag, maar reageer ook niet altijd....!

    groetjes, Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lees jouw blog heel graag. Zo veel nieuwe dingen die je te vertellen hebt! Dat er nog veel berichtjes mogen volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind je blog heel leerzaam al weet ik sommige dingetjes zelf ook, jij weet het altijd zo leuk te vertellen met mooie plaatjes er bij. Ik lees je heel graag dus ga er vooral mee door!
    Lang geleden dat ik Herman heb gemaakt, is wel weer eens een leuk idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk, hier heb ik nog nooit van gehoord, ik ga het uitproberen en vind het een heel leuk kado ideetje
    Hartelijk dank voor het delen van deze vriendschapscake.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees hier ook graag en geniet van alle leuke dingen die je plaatst.
    Vooral doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja ik ken het recept, af en toe maak ik weer een nieuwe starter.
    je kunt er van alles in stoppen, vers fruit zoals appel, peer, banaan, maar ook fijn gesneden tutti frutti, dadels, vijgen en noten:))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op deze manier wil ik wel eens vreemd gaan met een Herman :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En jij ook bedankt voor één, je mooie blog en twee, dat je de mijne op je site hebt staan. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Allen Hierboven: Bedankt voor jullie lieve woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. proficiat met je geweldig lopende blog :o) ik hou er erg van!
    en MERCIIIIIIIIII voor het startdeeg ... dat wil manlief al zo lang eens proberen maar we durven er nooit aan beginnen maar in jouw recepten heb ik alle vertrouwen dus zullen we er binnenkort eens voor gaan! :oD

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Van harte gefeliciteerd en je hebt ook een leuk geschreven en afwisselend blog. Geen wonder dat mensen dan graag terug komen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd Hanneke, het is een plezier om je blog te volgen. Ik lees graag door alles heen en geniet van al je receptjes die je hier neerzet.

    Lieve groetjes,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jij hoeft ons niet te danken, nee, ik dank jou voor al jouw goede en leuke tips! Merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jij bedankt voor het recept! :D

    Ontzettend leuk om je blogs te volgen. Ze komen binnen als RSS feed in mijn outlook ... Gelezen worden ze dus allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Congratulations on your half a year of lovely blogging! I am so glad we "met" and enjoy your blog greatly! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk, Herman Brood, heb ik al een paar weken staan in mn keukentje.. Ik geef het niet meer weg. (kom veel mensen tegen die dit onhygiënisch vinden, why?)Maar wij vinden het heerlijk. Ik bak er lekkere pannekoekjes van, als het teveel wordt. Ik heb er al eens een broodje van gebakken in de broodbakmachine.. ook goed gelukt. En natuurlijk een mooi tulbandcake, zoals jij hebt gedaan. Ook geprobeerd er kleine broodjes van te maken. En ook dat lukte.. dus een erg veelzijdig deegje. Ik kwam ook nog een recept van Hermans broer Wilfried tegen, minder suiker.. maar net zo hongerig.. (even googelen op brood Herman en wilfried) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het brood/cake smaakt heerlijk en het doorgeven van het deeg is een loffelijk streven, maar verder is het een wassen neus.Waarom ? Uiteindelijk bak je een cake met dezelfde hoeveelheid, als je gekregen hebt. Dus kun je er ook gelijk na het krijgen een cake van bakken, je hebt alleen geen vervolg meer, maar: Waar haal je toch al die vriendinnen vandaan, om te delen....hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als je hem weer opnieuw gebruikt voor dag 1 dan neem ik aan dat je in het beslag weer die gist moet toevoegen ?

    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat hoeft niet, er zit nog voldoende gist in. Gist hoeft alleen bij de eerste opstart.

      Verwijderen
  24. Dit wil ik je toch even laten weten:
    Al enkele jaren volg ik je blog, en ik vind het zó leuk!! Al vaak heb ik er iets aan gehad, veel dingen nagemaakt. En steeds aan m'n man en kinderen vermeld dat het weer eens van de Gulle Aarde kwam. De reactie van m'n jongste dochter was meestal nogal een beetje lauw; zo van jaja.
    Nou, vorige week kwam onze jongste, inmiddels 15 jaar, heel enthousiast thuis van school. Ze had van een vriendin toch zo iets leuks gekregen en het had nog een naam ook; Herman.
    Lachend starte ik de computer op...
    En nu is ze dus druk met jouw Herman.

    Hartelijke groet, Marjo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je aardige reacties Marjo en veel succes met de kaarsen en Herman! Ben benieuwd wat je dochter er van vindt.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips