01-03-2012

3x havermoutsepap


Havermout is gezond, het is rijk aan vitamine B1, fosfor en magnesium. Bovendien zitten er heel veel vezels in, tegenwoordig ook geen overbodige luxe.
De meeste toetjes maak ik zelf, en hier zijn drie van onze favoriete havermout recepten.

1: Havermout naturel
Breng 1 liter melk aan de kook en strooi hier 80 gram havermout in.
Regelmatig roeren en op zacht vuur 15-20 minuten laten koken totdat je een dikke, iets slijmerige brij hebt.
Je kunt het zowel koud als warm eten.
Warm en gezoet met een beetje suiker heeft onze voorkeur.


2: Chocolade havermout
Maak havermout zoals hierboven beschreven en voeg, als de havermout klaar is, een papje toe gemaakt van iets water, 20 gram cacao en 80 gram suiker. Koud is het het lekkerst. 


3: Romige havermout
Maak havermout,  maar gebruik in plaats van 80 gram op een liter nu 50 gram havermout.
Voeg als het klaar is een papje toe van iets melk met 20 gram custard en 60 gram suiker. Laat het nog even doorkoken. Zowel warm als koud lekker.


Nog enkele tips:
Ben je bang dat je melk overkookt (en dus een heel vervelend schoonmaakklusje oplevert), smeer dan de bovenrand van de pan in met een beetje boter, dit werkt vertragend.
Wil je geen (lekker!) vel op je afgekoelde pudding? Strooi dan een beetje suiker erover of dek het af met plasticfolie.

En neem je een toetje omdat je denkt dat de melk je beschermt tegen osteoporose? Dan kun je wel eens bedrogen uitkomen. 

If you want to prevent bone fractures, forget the milk and take your cow for a walk.

Over koeien gesproken..................

Wij hebben al jaren een paar Lakenvelder koeien, (niet 100%), een ras dat valt onder de zeldzame huisdierrassen. De kalfjes blijven bij de moeder, en drinken ook bij haar. De koeien worden dus niet gemolken. Daardoor zijn ze er absoluut niet van gediend als mensen aan het uier komen.
Maar nu hebben we twee lieve drachtige koeien, die het prima zullen vinden als wij ook een klein beetje melk gaan gebruiken.
En kijk, gisternacht is het eerste kalfje geboren, een ferme jongen waar zowel moeder als wij even werk aan hadden. Op de foto is hij nèt geboren, hij dampt nog helemaal, terwijl moeder hem schoon slikt.


Haar stalgenote en vriendin moet ook deze week kalveren, laten we hopen dat zij dat overdag gaat doen ;-).
Ook de eerste lammetjes zijn geboren...........


............mensen, dat voelt als LENTE!!!!

23 opmerkingen:

  1. Oh griezel 'k ben niet zo van de pap (vooral die vel) maar omdat havermout wel supervoer is doe door ieder brood wat 'k zelf bak een onsje havervlokken

    Leuk zulke jonggeborenen, dat betekent echt VOORJAAR!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, prachtig, kalveren en lammetjes!
    Ik maak havermout altijd met water, die is makkelijker verteerbaar en net zo lekker. Met rozijnen, stukjes appel en kaneel. Bijna iedereen hier in Schotland eet 's ochtends porridge :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou van havermout, je doet me hier echt watertanden hoor. Ik maak ze altijd naturel, maar de andere receptjes zien er ook heerlijk uit, die moet ik ook eens proberen. Met water probeerde ik het nog nooit, heb wel al eens water bij de melk gedaan, maar ik vind het dan toch maar flauw smaken. Zo leuk die jonge beestjes erbij, de melk van je koe zal zeker smaken. Niets kan tegen verse koeiemelk op:)
    Lieve groet,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach wat lief, dat jonge spul. Mooi is de natuur he!
    En havermout koop ik altijd kant en klaar. Maar ik ga het zeker eens proberen zelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een genot dat nieuwe leven. En wat een super mooie koeien hebben jullie!!

    Pap hou ik niet van dus dat recept zal ik niet gebruiken haha.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooo, dat is toch ontroerend?
    Ik bak altijd rozijnenbrood met havermout en dat is echt heerlijk. Ook in gewoon bruin brood geeft havermout een speciaal smaakje. Mmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Havermout is niet mijn favoriet, maar ik wil je wel bedanken voor de link. Heb het uitgebreid gelezen en er stond veel waarin ik me kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Havermout mhhhh heerlijk, ik vind het als ontbijt ook erg lekker zeker op een koude dag, en gefeliciteerd met je kalfje en lammetjes wat leuk ......LENTE.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel bijzonder, de foto van het pasgeboren , nog dampende kalf en die van het lammetje!
    Ook ik heb nog een lichte aversie voor havermoutpap - vanuit de vroege jeugd. Maar 's morgens twee eetlepels door de müsli eet ik graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helaas sla ik je pap over want ik vind het heerlijk maar mag het niet hebben helaas gluten. Leuk dat jonge grut. Geeft inderdaad een lente gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja ik skip de pap ook , hou het bij havermoutkoeken, die zijn wel lekker. Maar oh, wat een prachtige foto's van jullie jonge beestenspul! Proficiat...... met de kleine lakenvelder en dat zwarte schaapke......
    inderdaad: Lente! Ik rook m al gisteren....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wilde je blogje al overslaan, zo vies vind ik pap. Toch nieuwsgierig en verrast door de prachtige foto's aan het eind. Eindelijk wordt het lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een goede recepten, ik sla die toch eens op om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker, die pap. Ik ben thuis de enige die het eet(ze weten niet wat ze missen :-) vaak met gedroogde appeltjes, rozijntjes, suiker en snufje kaneel. Maar deze recepten ga ik ook eens proberen. En bedankt voor de link over osteoporose, daar ga ik me verder in verdiepen.

    'k Vind dat je een leuk en boeiend blog hebt, vind je het goed dat ik je link?

    Groeten, Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel nog voor je recept van de cake met wei, ga ik snel maken! Héérlijk die havermout! Die met custard lijkt mij echt een heerlijk toetje. En morgen ga ik de poffert maken! Je ziet...ik ben blij dat ik je blog heb gevonden. En dan die mooie foto's van het nieuwe leven...dat raakt mij. Wat heerlijk dat jij dat van zo dichtbij kan beleven,fijn dat wij mee mogen genieten. Fijn weekend! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk Havermoutsepap!! Het voorjaar krijgt al duidelijk vorm bij jullie, leuk die dartelende kleine veulentjes en lammetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke foto's van al dat jonge spul. Ja de lente kriebelt. Heb hier ook al de eerste bos jonge takken met groene knopjes eraan op een grote vaas gezet.
    Wij eten ook altijd havermoutpap als ontbijt, maar o wee wat vinden veel mensen dat vies als je dat verteld!
    Ze weten niet wat ze missen joh. ;-)
    Groetjes Tanya

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Awww such sweet pictures of babies! :) Thank you for the butter on the rim tip! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Havermoutpap is heerlijk. Ik gebruik havermout ( de droge vlokken) ook om mijn gehaktballen te binden, ipv paneermeel. Is supergezond, werkt perfect en havermouthaters proeven er niks van. Ook bij hartige taarten gaan er altijd een paar scheppen droog doorheen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, daar had ik nog niet aan gedacht om havermout te gebruiken ipv paneermeel. Als het erg grof is zou je het ook nog even door de koffiemolen kunne halen....Leuk idee!

      Verwijderen
  20. Heerlijk havermoutpap,ik eet het v m'n kindertijd en nu nog met banaan,Goijibes,chiazaad,hennepzaad,gebroken lijnzaad,superfood met omega3-6,vetzuren en meervoudige vetzuren,bron v eiwitten en vezels. Puur genot met kaneel en een gestoofd appeltje kan je ertegen de komende winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik eet elke morgen havermoutpap, zet die eerst een half uurtje in water, daarna door een vergiet de havermout afspoelen, en dan doe ik er fruit bij, gewoon wat ik heb, banaan , sinasappel, appel, nou ja, noem maar op ,en ook zonnebloem pitjes,lijnzaad, chia zaad, noten etc . en vaak honing en kaneel. is bijna allemaal bio , en de honing rechtstreeks van de Imker. en zo super gezond :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips