23-03-2012

klein hoefblad bloemenhoning en berkensap


Het klein hoefblad (Tussilago farfara) is een van de vroege bloemen die er bloeien in onze tuin en luidt, voor mijn gevoel, het nieuwe kruidenjaar in. 
Meestal begin ik met een tinctuur van deze bloemen, welke straks een van de vijf bestanddelen zal zijn van een verkoudheidstinctuur.
Maar een aantal weken geleden zag ik een filmpje van Susun Weed een (eigen)aardige kruidenvrouw uit de Verenigde Staten. Zij stopte allemaal klein hoefbladbloemen (met een heel stuk stengel) in een potje en overgoot het met honing. Ze wilde het gaan gebruiken als hulpmiddel bij hoest, een bekende toepassing van het klein hoefblad. De Latijnse naam, Tussilago, heeft de plant natuurlijk niet voor niets gekregen, het Griekse tussis betekent hoest.



Ik deed ook een flinke handvol bloemen in een potje en de honing ging er over heen. Het valt nog niet mee om de bloemen bedekt te houden, ze komen steeds boven de honing uit dus het potje moet regelmatig omgedraaid worden en heeft dan iets weg van een lavalamp, de bloemen bewegen zich heel traag door de dikke honing naar boven. 


Over een paar weken zeef ik de bloemen eruit. Ik denk dat dit wel een interessante aanvulling is op mijn huisapotheek.
De smaak is nu al echt hoefbladbloemerig. Maar je moet niet gaan overdrijven met deze honing. Klein hoefblad is toch een plant met een kanttekening, er zit namelijk een kleine hoeveelheden pyrrolizidine-alkaloïden in.
In therapeuthische doseringen (een lepeltje honing als je moet hoesten b.v.) en  niet te lang gebruik kan het echter geen kwaad. 
In mijn wijnboek staat zelfs een recept voor hoefbladwijn.
Op vijf liter wijn gebruik je, schrik niet, 4 liter bloemen. Kijk, dat wordt denk ik een heel ander verhaal. Je zou maar een stevige drinker zijn én veel hoefblad hebben...............

Wil je deze honing ook maken dan moet je dat gaan doen, de bloemen zijn er maar even, en je doet dat natuurlijk alleen als je ook zeker weet hoe dit plantje er uit ziet.
Wil je meer lezen over de pyrrolizidine alkaloïden kijk dan maar eens bij herba sanitas. (link werkt niet meer)
Wil je het korte filmpje zien van Susun Weed klik dan hier.

Wat je ook zou kunnen doen is een berkenboom opzoeken. 
Tot 29 maart dit jaar is er nog een opwaartse sapstroom en kun je een beetje berkensap aftappen.
Kies daarvoor een stevige, vingerdikke tak die van nature al een beetje naar beneden buigt en knip er een stukje af. Schuif de tak in een plastic fles en bindt de fles aan de tak.

Als het goed is gaat het direct druppen, laat het rustig 24 uur zitten en kijk of het nog 'loopt'. Zoja, dan kun je je flesje legen en het er nog eens aanhangen. Anders moet je nog een stukje wegsnijden of een andere tak zoeken. 


Dit berkensap is heel erg reinigend. Drink elke dag een glaasje van deze bijna smaakloze en kleurloze drank. Je moet het wel in de koelkast bewaren of invriezen.
Joehoe, de lente is begonnen!

6 opmerkingen:

  1. Oh, dank je wel voor deze post! Waar staat hier ergens een berkenboom... ik ga vandaag meteen zoeken! Klein hoefblad heb ik al gezien, maar waar ook weer.... Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt weer voor deze praktische tips. Voor ons huis staat een berk, dus nu dat flesje er nog aan bevestigen.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is nog eens een practische truc, berkenbomen zat hier ken de werking van het sap ook maar nu helemaal handig om te doen, dank-je-wel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel belangrijk om deze oude kennis weer bij te brengen.
    Heel boeiend om weer te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klein hoefblad is een plantje waar ik wat mee heb, maar dat blijkbaar niks met mij heeft... Hoewel het als een woekerend plantje beschouwd wordt, is het weliswaar één keer in mijn tuin opgedoken, om meteen weer te verdwijnen.
    En toch ga ik het nog eens een keer proberen aan te planten...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed dat je me aan het berkensap herinnert. Mijn vader gebruikt het altijd als een soort tonic voor zijn haar. Ga snel nog wat voor hem aftappen.
    Klein hoefblad durf ik niet goed aan.Het groeit hier in de buurt op plekken die ik niet helemaal vertrouw qua zuiverheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips