19-03-2012

Russisch paasbrood


Al jaren bak ik zo rond de paasdagen dit lekkere  Russische paasbrood. Broodbakervaring heb je hier niet voor nodig, het is eigenlijk meer een luxe cake. 

Jaren geleden heb ik eens een uitzending gezien op de televisie waarin een Russisch gezin dit brood bakte in oude roestige blikken. Ik was echt geraakt door de eenvoud van deze mensen en de simpele oplossingen die ze bedachten. Mooie muziek en prachtige klederdracht maakten het plaatje toen compleet. Ik hoop dat ze ook gelukkig waren, maar dat was niet iets waar ik toen op lette. Sinds die uitzending bak ik wel vaker iets in blik. ;-)

Voor dit paasbrood heb je de volgende ingrediënten nodig:

500 gram meel
1 glas melk
zakje gist
3 eieren
150 gram boter
100 gram rozijnen
1 kop suiker (je mag zelf beslissen hoe groot je kop is)
2 zakjes vanillesuiker
1/2 theelepel zout
flinke mespunt kardemom
50 gram amandelschaafsel
50 gram sukade
3 literblikken

Meng 250 gram meel met het zakje gist en de lauwe melk. Neem zoveel melk dat nèt alle bloem is opgenomen en laat het een klein half uurtje rusten.


Splits de 3 eieren.
Doe in een kom: 3 dooiers, suiker, vanillesuiker, kardemom, zout en de zachte boter en roer alles met een mixer goed door elkaar.
Sla in een andere kom de eiwitten stijf.
Doe zowel het dooiermengsel als de eiwitten bij het deeg als ook de resterende 250 gram meel. 


Ook de rozijnen en de sukade kunnen er nu door. Het amandelschaafsel ben ik vergeten ;-(, terwijl het gewoon op het aanrecht lag, maar dat mag er dus ook nog door.
Mix dan alles met deeghaken aan je mixer tot een glad deeg, iets steviger dan cakebeslag maar veel soepeler dan brooddeeg.


Vul 3 ingevette en van een bakpapieren bodem voorziene literblikken met het deeg en zet het dan ongeveer 45 minuten in een oven bij 180-200 graden. Controleer aan het einde met een breipen of satéprikker of het brood gaar is. Ik laat het brood tot gebruik (afgedekt) in de blikken zitten, het blijft dan lekker vers.

Tip:
Als je op de naam "koelitsj" gaat zoeken op internet kom je verschillende lekkere varianten tegen. 
Eigenlijk zou je HIER eens moeten kijken, en sla dan vooral haar ARCHIEF niet over.

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat ik dit eens ga proberen, (alleen dan zonder die rozijnen dus daar moet ik dan maar even wat anders op verzinnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er heel aantrekkelijk uit. Mooi verhaal van dat Russische gezin en die blikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lijkt mij heerlijk! morgen ga ik het misschien wel bakken! heb net ook het recept van Herman bekeken, leuk!!! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super! je ingeblikte cake (via 'deze is ook leiuk') vind ik ook zo gaaf. Bedankt voor de recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. amai, ziet er weer super uit! dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb 'm al twee keer gemaakt, met abrikozen in plaats van sukade (hou niet zo van sukade :)), en het was een groot succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb ik gemaakt in bloempotjes eerlijk

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips