10-05-2012

paardenbloem bier


Dit paardenbloembier is een traditioneel Wales recept. En lekker!
Een beetje bitter (paardenbloem) en verwarmend (gember).
De bittere smaak stimuleert de leverfunctie, de gember geeft het lichaam nieuwe kracht.
Je zou dus kunnen zeggen dat het gezond is om hier een glas van te drinken.

Je kunt het zo maken:

Je steekt wat paardenbloemen uit, met wortel en al. Voor 5 liter bier gebruik je 225 gram.


Goed wassen en schoon schrobben is logisch.
Doe dan in een grote pan:

*de 225 gram paardenbloemen (heel laten)
*4.5 liter water
*15 gram gemberwortel in kleine stukjes
*dunne schil van 1 biologische citroen

Breng dit alles aan de kook en laat het ruim 10 minuten zachtjes doorkoken.
Dan zeef je alles eruit en vangt het sap op, giet dit sap op 450 gram bruine suiker en 15 gram wijnsteenzuur.
Goed roeren tot de suiker is opgelost. (andere suiker kan ook)
Laat het helemaal afkoelen.
Het heeft een onheilspellend kleurtje, maar vrees niet!
Het gaat helemaal goed komen.


Als het afgekoeld is doe je er een zakje droge gist door, gewoon zo'n zakje waar je ook je brood mee bakt.
Ook het sap van de citroen kan er nu bij.
Laat het drie dagen op een redelijk warme plek, en afgedekt met een theedoek, gisten.


Er komt schuim op te staan, dit is normaal.
Na drie dagen zeef je het dan door een doek en kun je het bottelen.
Neem goede stevige flessen, voorzien van een beugelsluiting of schroefdop.


Onderin de fles zal zich een laagje droezem vormen, het zijn dode gistcellen en andere vaste bestanddelen. 
Het gisten gaat in de fles nog even door, totdat haast alle suiker opgebruikt is. Tijdens dit proces kan de gevormde koolzuur niet meer ontsnappen en veroorzaakt dus het bruisende effect.
Na een week is het klaar voor gebruik. Eerder proberen mag.
Het kán handig zijn om de fles buiten te openen, soms gedraagt het zich als geschudde champagne.
Koel bewaard blijft het minstens een maand goed.


Je kunt met de smaken wel wat schipperen, hou je veel van gember dan kun je rustig iets meer toevoegen. Ook de hoeveelheid citroen is minder belangrijk, het zal weliswaar de smaak beinvloeden maar verder niet. Anders is het met de hoeveelheid suiker. Houdt je daaraan. De gist eet de suiker, als je na drie dagen gaat bottelen en er zit nog teveel suiker in dan wordt er dus in de gesloten fles wellicht teveel druk opgebouwd met als gevaarlijk gevolg dat de fles zou kunnen knappen. Bottel ook niet eerder dan na 3 dagen! (minstens 72 uur!) Je zou ook, na twee, drie dagen, even de fles kunnen openen om wat koolzuurgas te laten ontsnappen.
Als het bier wat langer staat wordt het ook zuurder / droger, doordat de gist alle suiker heeft opgebruikt.
Je kunt het eventueel zoeter maken met wat druppels stevia extract, dit zal niet vergisten.

Ik maak elk jaar paardenbloembier, er zijn echter jaren dat de paardenbloemen wat minder smaken. Wat de reden daar van is weet ik niet. Mocht de smaak dus een beetje tegenvallen, probeer het dan volgend jaar gewoon nog eens.

Oh en wat zeggen ze ook al weer?

Geniet..........maar drink met mate.
Proost, Santé, Cheers, Prepósito, Propst!!!!

32 opmerkingen:

  1. Man! Waar blijf je het halen? Wéér zoiets megatof . Ik zei het al, ik heb geen tijd genoeg om dit leuks allemaal te proberen! Blijf evenwel doorgaan,hé, ik blijf dromen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gek he, van die smaak. Dat heb ik ook met de paardebloemenlimonade. Het bier gaan we zeker proberen.Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, dit wil ik ook gaan proberen! Hopelijk zijn er nog paardenbloemen als we terug komen van onze time-out!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk weer! Ik sta dankzij jou steeds in de wildernis te plukken. Maar alle gerechten en kookdingen zijn nog goed gelukt, dus dit zal zeker ook een mooie zijn! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartelijk dank voor het recept. Het klinkt inderdaad helemaal niet zo ingewikkeld.
    Een heel fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt me een heel lekker recept voor een lente biertje, het uitproberen waard! En als het niet naar smaak is, zeg ik dat dit door de paardenbloem komt :) (en probeer ik het nog een keer)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I wish I could be there to visit and sip dandelion beer with you! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo, ik zie de paardenbloempjes aankomen... maarre hoeveel gram gist nou prcies?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een zakje instant broodgist bevat 7 gram gist maar met 4 gram of met 10 gram kan het ook. De gist gaat zich vermeerderen tot ontelbare hoeveelheden Alleen....met hoe meer gist je begint hoe sneller het begint.

      Verwijderen
  9. ok duidelijk.. ik laat volgende week weten hoe het gesmaakt heeft... heb er zin an

    BeantwoordenVerwijderen
  10. altijd haha maarre nog 1 vraagje... wat voor soort doek moet je gebruiken? is een t-doek ok?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk soort doek kan. Zolang het stof tegenhoud maar zuurstof doorlaat. Theedoek is in dit geval wel handiger dan een wollen deken ;-)

      Verwijderen
  11. Ik heb het bier volledig volgens het recept gemaakt maar ik vind het nogal zuur smaken. Enig idee hoe dit zou komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan verschillende oorzaken hebben, een besmetting met het fruitvliegje (azijn) of te felle gisting waardoor alle suiker verbruikt is of......
      Het is een "chemisch" proces en het lukt ook niet om elke keer exact dezelfde smaak te krijgen, de ene keer is het lekkerder dan de andere keer.

      Verwijderen
  12. Kan ik inplaats van suiker ook honing gebruiken? Ik snap dat het dan anders smaakt en een soort honing paardenbloem bier wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe hoog is hrt percentage alcohol?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik nooit precies gemeten maar lager dan in gewoon bier.

      Verwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Alcoholpercentage zal ik binnenkort voor je berekenen, ik ga het maken zodra de paardenbloemen hier opgekomen zijn. Ik ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mijn bier smaakt fel naar gist. Enig idee hoe dit komt? Smaakt echt niet lekker zo

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Voor de 2de keer dit bier gemaakt. Vorig jaar was het zo zuur, dat het niet te drinken was. Nu geen citroen toegevoegd, en nu smaakt het heel lekker fris. Na een week was het nog niet zo lekker, maar nu staat het een paar weken in de koelkast en het is lekker fris. Precies een soort biertje wat je drinkt bij warm weer..
    Een vraagje, nu is mijn wijnsteenzuur op, maar ik heb nog heel veel citroenzuur, zou het daar ook mee lukken? Denk je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij moet dat wel kunnen, het is voornamelijk een smaakmaker.

      Verwijderen
  21. Ik heb het geprobeerd maar volgens mij is er iets mis gegaan. Ik ben na 5 dagen gaan zeven door een doek en gaan borrelen maar het stonk enorm. Ook het gezeefde spul. Ik werd er echt misselijk van. Ik heb nog wel twee flessen gevuld met het heldere brouwsel wat onder de schuimlaag te voorschijn kwam maar ik weet niet of ik het durf te drinken. Ik heb het idee dat ipv gisten er een flinke rotting heeft ingezet. Waar kan dit aan liggen? De pan stond in de keuken bij het raam dus wel regelmatig met zonlicht. Ik heb de theedoek erop nat gehouwen en een extra deksel erop gedaan. Mogelijk de eerste keer onvoldoende gefilterd? Er zaten nog kleine restjes van de gele bloemblaadjes in tijdens het gisten. Als ik foto's kon plaatsen dan zou ik ze hierbij voegen. Wat is er mis gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm...tja dat is moeilijk te zeggen. Een enkele keer gaat dat hier ook wel eens mis. Weersinvloeden? "Ongezonde"paardenbloem? Toch ergens een "foutje" gemaakt? Wie zal het zeggen. Jammer van je tijd maar gewoon opnieuw proberen, gelukkig zijn er genoeg paardenbloemen

      Verwijderen
  22. Na drie dagen heb ik er geen schuim op staan… kan ik het gewoon bottelen? Of moet er meer gist in…

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips