12-09-2012

vlierbessen hoestdrank


Behalve voor lekkere jam, siroop en vliersnoepjes, kun je met de vlierbessen ook een goede medicinale hoestdrank maken.

Neem
-2 kg vlierbessen (alleen de rijpe, donkere bessen gebruiken)
-2 à 3 kaneelstokjes
-stukje gemberwortel
-12 kruidnagels
-suiker (oer-, riet-)

Kook 0.75 liter water met de kaneelstokjes, kruidnagels en het in stukjes gesneden stukje gemberwortel gedurende drie kwartier in een pan met de deksel erop.


Na die drie kwartier gaan de vlierbessen er bij en je brengt de massa aan de kook, tot de bessen zijn geknapt.
Laat dan alles uitlekken door een speciaal voor dit doel gekochte of bewaarde theedoek (hij wordt nooit meer helemaal schoon) en knijp de bessen, na afkoelen, zoveel mogelijk uit.


Het sap ga je meten (je krijgt bijna 2 liter van 2 kg bessen) en per 1 liter sap doe je er 250 gram suiker bij. Dit kook je weer op en je giet het direct, kokend heet, in donkere flesjes.

Omdat er, in verhouding tot jam en siroop veel minder suiker inzit, heb je dus ook een veel kwetsbaarder product. Het is daarom erg belangrijk dat je flesjes schoon zijn. Afwasschoon is misschien niet voldoende, kook ze liever even uit.
Neem ook niet te grote flesjes, als het eenmaal aangebroken is moet het binnen een paar dagen op, ongeopende flesjes zijn ongeveer een jaar houdbaar. En plak een etiket op je flesjes, ik ben vaak eigenwijs geweest en mijn geheugen overschat.........

Hier kun je nog meer huismiddeltjes vinden die je kunt maken en gebruiken bij hoest.
Wist je trouwens dat je vlierbessen prima in kunt vriezen? Je kunt dan altijd nog kiezen wat de eindbestemming gaat worden. Ik heb wel eens midden in de zomer een vlierbessenhoestdrankje staan koken omdat alles al op was.

Helaas doen mijn vlieren het niet zo goed dit jaar, weinig bessen en het beetje dat er aan zit is wordt  opgegeten door de vogels. Kijk nou, dat schiet toch niet op?


Daarom was ik heel blij dat ik van deze boom mocht plukken.


Wat een overvloed!!!!!

Heb je nog een paar vlierbessen over dan kan je dit recept uit  "Natürlich gesund mit Holunder" eens proberen (en laat me even weten hoe het smaakt).

Vlierbessensoep

1/2 liter water
300 gram vlierbessen
50 gram honing
sap van 1 citroen
2 eetlepels slagroom
2 eetlepels pistachenootjes

De eerste vier ingrediënten met de staafmixer fijnmaken. De verkregen puré kort opkoken.
Zo heet mogelijk in borden scheppen en garneren met stijf geslagen slagroom en wat pistachenootjes.

't Lijkt me niks.

32 opmerkingen:

  1. Hier hetzelfde, weinig mooie trossen, misschien heeft het met het natte voorjaar te maken? Waar vond je die prachtige volle boom?
    Mooi recept, die hoestdrank.
    Die soep lijkt me vol met pitjes, gezeefd is het misschien wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vlier is karig dit jaar, hoor het van meer mensen. Ik heb zelf al een kilo in de vriezer liggen (gister geplukt) en ik wacht tot ik 2 kg heb, dan wordt er weer siroop van gemaakt. Grappig dat de drank die ik vorig jaar (naar eigen idee dacht ik) gemaakt heb nu bij jou hier 'hoestdrank' wordt genoemd! Heb ik zonder het te beseffen dus hoestdrank gemaakt :) Die wij overigens over de yoghurt gieten of in de vla. Soms maak ik er alcoholvrije gluhwein van.
    Geweldig joh, die volle vlierstruik! In ere houden dat adres ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch de vlierbes struik, ik maak al jaren zelf vlierbessen siroop en wil vanaf volgend jaar met honing werken ipv kandijsuiker.
    Leuke site heb je!!
    En even; Bean Nadurtha jij hebt een hele mooie site, jammer dat ik hier niet op kan reageren.....dus maar even zo!
    Zelf pluk ik in het voorjaar ook vlierbloesem en ik merk dat je weinig gezoem van bijen om je heen hoort en daar maak ik me zorgen om!
    Elk jaar is het anders veel bloesem en of weinig vruchten.
    Geniet van wat Moeder Aarde je geeft het komt uit een heel goed hart!

    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjee, dankjewel. Het kan zijn dat alleen mensen met een google account kunnen reageren. Ik zal eens bij mijn instellingen kijken.
      Ik heb een bijenhotel in mijn tuin gehangen in de hoop zo een paar bijen te kunnen helpen overwinteren. En veel bijenplanten in de tuin zetten. Zonder bijen geen groenten en fruit en dat beseffen mensen misschien niet altijd.

      Verwijderen
  4. Wat grappig, ik was net een Amerikaans blog aan het lezen en vroeg me af wat "elderberries" in het Nederlands zijn. Vlierbessen dus. Dank je wel. Ik heb ze zelf niet in mijn tuin maar hier in de buurt groeien ze in het wild.

    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook een mooi recept. Ik heb vanmiddag vlierbessen op brandewijn gezet om er likeur van te maken. Wat een veelzijdige vrucht is het toch!
    Ik heb je weblog net via, via gevonden en heb je bij mijn favorieten gezet.
    warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat kan geen toeval zijn, gisteren 10 kilometer gewandeld en vlierbessen geplukt. En via google een recept van een okke een ("natterman")hoestdranksiroop, gewone siroop en sap gemaakt en geweckt. En ook hier geen grote oogsten zoals voorheen.
    Ook al veel lege struiken en ingedroogde bessen.
    Maar met wat we hebben zijn we al heel tevreden.
    Nuhangen de rozenbottels nog. Wat doen jullie daarmee?

    groetjes tweedekans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rozenbottels worden gedroogd voor thee en gaan in de jam. De pitjes schijn je te kunnen roosteren om hiervan ook een thee te zetten maar daar ben ik nog mee aan het experimenteren.

      Verwijderen
  7. Geweldig recept !!!
    Zelf plukken wij elk jaar vlierbessen in het natuurgebied bij ons in de buurt, vorig jaar was er zelfs zoveel dat er nog wat van in m'n vriezer zit en nu was het inderdaad wat karig. Meestal verwerk ik het tot sap, want de pitjes die erin zitten zijn vervelend om te eten zoals die in de vlierbessensoep zullen zitten, net als de kleine steeltjes.
    Die ga je er toch niet uit pulken????

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pas las ik ergens dat ze met de vlierbessen een soort hoestdrank maakten, met tijm erin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan er natuurlijk ook prima door. Salie zou ook kunnen, en nog veel meer ;-)

      Verwijderen
    2. Heerlijk meteen maken voor de jongens gaat sneller dan de snoepjes dank je wel, Chickengirl

      Verwijderen
  9. Probeer eens een sappan! Super voor vlierbessen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hahaha, grappig...je schrijft je blof vorig jaar en ik heb net vandaag voor het eerst van m'n leven vlierbessen geplukt. Ik heb er al jam vangemaakt samen met de bramen die we er bij hadden geplukt. Er hangt nog genoer hier in de buurt....hoe werkt het als je ze op alcohol wilt zetten? Heb nog inmaakbrandewijn staan en ook nog wel wodka...;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Susun Weed, een Amerikaanse, ietwat vreemde, kruidenvrouw, maakt een tinctuur van vlierbessen door ze te overgieten met alcohol tot ze net onderstaan en na een aantal weken kun je dan in geval van griep en/of een verkoudheid regelmatig een lepeltje nemen.
      Nu heb ik geleerd dat je vlierbessen altijd moet koken voor gebruik omdat er stoffen inzitten waar je misselijk van worden kan. Tegenwoordig schijnen de vlierbessen ook zo gebruikt te kunnen worden maar zelf doe ik dat nooit. Als ik vlierbessen gebruik met de bedoeling om er een smakelijke alcoholische drank van te maken dan voeg ik puur (gekookt) sap toe aan de alcohol met natuurlijk iets suiker, kaneel etc.

      Verwijderen
  11. Nu dan ben ik ook een vreemde kruidenvrouw!
    Ik maak er vlierbessen likeur van, van verse bessen met inmaakbrandewijn of jenever, kandij suiker, een kaneelstokje en 3 maanden laten staan alles zeven.
    Over doen in een mooie karaf en dan....
    En dan heb je een vurukuluk likeurtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O ja het zijn de pitjes van de verse vlierbessen waar blauwzuur in zit.
    In Duitsland gebruiken ze verse bessen in cake ed en bij de eko verkopen ze gedroogde vlierbessen.
    Ik denk niet dat daar de pitjes uit zijn gehaald, vermoedelijk gaat het met het koken of drogen het blauwzuur uit de pitjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In heel veel pitten zit blauwzuur, ook in appelpitten bv. De stof waar je misselijk van wordt zit in de hele bes en vervliegt bij verhitting. Trouwens, niet iedereen is gevoelig voor deze stof.

      Verwijderen
  13. Ik heb nu de gok genomen en de bessen dus eerst gekookt en door een doek laten uitlekker. Daarna het sap in een weckfles gedaan en er suikersiroop met wat vanille suiker, kneepje citroen, kaneelstokjes en een kruidnagel.
    Over een maand of 3 maar eeens kijken wat het resultaat zal zijn.
    Het blauwzuur verhaal schrok me nogal af namelijk.
    Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Hanneke, klein vraagje. Ik heb mijn voorraadje hoestdrank klaar staan voor deze winter, maar ook een paar handjes vol in de droger gedaan. Mijn bejaarde moeder vertelde namelijk dat zij vroeger in de winter wel thee of zoiets kregen van gedroogde vlierbessen, als ze last van keelpijn en hoest hadden. Ik wil dit wel eens proberen (heb heel gevoelige luchtwegen) maar mijn moeder weet er het fijne niet meer van. Jij misschien wel?
    Loonlijstmama

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf heb ik nog nooit thee gemaakt/gehad van gedroogde vlierbessen. Ik denk dat het prima kan, of je de heilzame stoffen nu als siroop of thee binnen krijgt maakt niet zo heel veel verschil. Je kunt dan een lepeltje aan allerlei theetjes toevoegen,net je wat lekker vindt. Kwaad kan het in ieder geval niet.

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie. Ik denk dat ik maar gewoon eens een theelepeltje toevoeg aan een kopje thee van verse gember - dan moet het goed komen met de keel!

      Verwijderen
  15. Hoi Hanneke, een vraagje: als ik 500 gr suiker doe op een liter sap, zou het dan langer te bewaren zijn in de koelkast? Heb je het zelf weleens geprobeerd, en zo ja: hoe lang ging dat goed?
    Ik heb een grote emmer met vlierbessen staan, morgen gaan ze de ontsapper in. En dan wil ik er siroop van makens volgens jouw recept. Nu nog even de kast doorsnuffelen voor kleine flesjes. Ben erg benieuwd naar de smaak!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk wel dat je het dan iets langer kunt bewaren. Maar een exacte bewaartijd kan ik niet geven. Soms is een fles na een paar weken open te zijn nog helder en soms zit er binnen een paar dagen een laagje schimmel op. Als ze dicht zijn en echt kokend heet afgeloten zijn kun je ze soms meer dan een jaar bewaren. Genoeg kleine flesjes (die ook nog eens goed sluiten) zijn soms een probleem. Ik bewaar tegenwordig ook wel puur sap in bakjes in de vriezer, kan ik zo siroop koken of jam of toevoegen aan wijn in wording.

      Verwijderen
    2. Ik heb besloten om ze in kleine weckpotjes te doen (1/4 l geloof ik), en ze dan even te wecken. Dan vul ik gewoon een flesje met een trechter als ik een potje open maak. Onze vriezer zit proppppie vol, dus dat gaat helaas niet. Dat was wel een goed alternatief geweest.
      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
    3. Dat is natuurlijk ook nog een optie!

      Verwijderen
  16. Wat grappig. Van de week in het bos geweest en daar stond aan het eind één vlierboom. Je weet dat ik het altijd eng vind of ik wel de goeie bes of zo heb..die had ik dus nu, 250 gram :)
    Na ff een receptje te hebben gegoogled besloot ik er jam van te maken, dat werd dus gelei.
    Ik kreeg een half jampotje 'vol', na afkoeling voorzichtig wat op een rijstcrackertje gedaan, heerlijk!
    De volgende dag zei m'n man, goh we zijn niet ziek geworden en leven ook nog....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helaas geen verse vlierbessen ter beschikking...
    Als ik nu gedroogde bessen neem en een nachtje in koud water laat trekken...is dat even goed? En neem ik dan ook dezelfde hoeveelheid?

    Ik zou ook graag vlierbloesem siroop willen maken, maar ook hier, geen verse ter beschikking. Helaas nergens een recept te vinden voor de bloesemsiroop met gedroogde bloesems. Iemand een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alhoewel ik nooit deze hoestdrank heb gemaakt met gedroogde bessen, zie ik niet waarom dat niet zou kunnen. Over de hoeveelheid zou ik me niet zo druk maken, eerder meer dan minder. De smaak zal denk ik wel iets minder intens zijn.
      Thee van gedroogde vlierbloesem smaakt heel anders dan thee van een verse scherm, het mist dat specifieke lekkere smaakje. Ik denk dat siroop om deze reden met gedroogde vlier géén succes zal zijn. Misschien toch in deze periode eens een dagje uit richting vlierstruiken plannen?

      Verwijderen
  18. Rijpe Vlierbessen stomen in een sap toestel, krijg je echte heerlijke zuivere vliersap. Wij doen het daarna in 1/2 L flesjes.
    je kunt het later bereiden tot Jam of siroop of watergruwel enz.enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik beb thuis een vlierbloesemstruik en zou het zelf willen proberen. Hoe lang is de hoessiroop houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips