21-11-2012

een koekje op het randje


Je kán je koekje met de kerstdagen op een schoteltje serveren.........maar ik ga dat niet doen,
ik klem ze dit jaar "op het randje"! 

Je maakt een heel simpel koekjesdeeg van:
-100 gram suiker
-200 gram boter
-300 gram bloem
(maar je mag ook je eigen recept gebruiken hoor)

 Je steekt een vormpje uit........


.......en met een scherp mesje haal je er een hoekje uit.
Je bakt ze dan ongeveer 30 minuten in een oven van 140 graden.


Ik heb eerst even een soort malletje van papier gemaakt en dat was maar goed ook. Het maakt namelijk wel uit wáár je je hoek er uit haalt. Bij mijn eerste poging zou de punt van de ster in de koffie hangen en dat is natuurlijk niet zo'n smakelijk gezicht. Ook kun je nu controleren of het wel om de rand van je kopje of beker past.


En nu vraagt de oplettende lezer zich natuurlijk af hoe het kan dat er, met alleen suiker, boter en bloem, allemaal donkere vlekjes te zien zijn in mijn koekjes.
Nou, ik match mijn koekjes met de kofiie ;-).
Een enkele keer koop ik wel eens zo'n doosje poederkoffie met een smaakje. Je kent ze waarschijnlijk wel: Wiener melange, Amaretto of Latte Macchiato.
Het is erg lekker om wat van dat poeder door je koekjesdeeg te doen en dan dezelfde koffie erbij te drinken.
Probeer dat maar eens een keer!

34 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor het recept en de tip. Dát ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dat ziet er lekker uit!.
    bedankt voor de inspiratie. Ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet dat er feestelijk uit! Wil ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super leuk gedaan dat ga ik ook proberen voor bij de warme chocomelk met slagroom yum

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Hanneke, leuk zo'n koekje op de rand. Nu ben ik geen koffie liefhebber, maar het kan denk ik ook met geschaafde chocola ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige ideetjes! Het inkepingkje én het koffiepoeder door het deeg. Dit ga ik zeker proberen.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. So cute!!! Love the sweet and simple idea! Thanks so much for sharing !These inspired me to serve in Christmas's teas.
    Happy week !

    Hugs from Portugal,

    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee! Komt in mijn favorieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet dat er gezellig uit!
    Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is wel een leuk ideetje, deze koekjes.
    Toch een vraagje: dit recept dat is zoals je het schrijft??? gewoon mengen, beetje uitrollen en koekjes uitsteken??? Dit deeg moet niet efkes rusten in de koelkast??? En blijven de koekjes hun grootte behouden of zetten ze wat uit bij het bakken???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het deeg mag in de koelkast zodat je het makkelijker uit kunt rollen maar dat hoeft niet.
      In dit recept zit géén rijsmiddel (zoals bakpoeder, zelfrijzend bakmeel) en de koekjes houden exact dezelfde grootte.

      Verwijderen
  11. Wat een gezellig idee. Dit ga ik vast eens doen met mijn bewoners.

    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I love it! Thank you for a wonderful idea! -Marci @ Stone Cottage Adventures

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel leuk, gezellig en makkelijk. Leuk om met mijn kleindochters te doen. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I love coming here! You have the best ideas! You are very creative. Thank you for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Simpel maar met een groot effect, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mi piace un sacco! I like it very much!
    ci proverò.... I'll try...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. How cute, and what a great idea! Thanks for sharing at The Fun In Functional!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. What a wonderful idea! I may have to give this a try, this would be perfect for when guest are coming over for coffee. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. yummy! I want one now with my cup of tea :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I love your cookies. What a fantastic idea. Would love for you to link them to Thurdays Treasures http://fooddonelight.com/thursdays-treasures-3/

    BeantwoordenVerwijderen
  21. What a great idea! Visiting from the barn hop :)

    Tammy
    ourneckofthewoods.net

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hi Hanneke,
    I just wanted to let you know that this post is being featured this week at Wednesday's Adorned From Above Link Party. You can grab a featured button in my sidebar. Here is a link to the blog. http://www.adornedfromabove.com/
    Have a great week and this cookie looks delicious.
    Debi

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een ongelofelijk leuk ideetje! Kom het maar aan onze kijkers laten zien in op ons web feestje: http://www.finecraftguild.com/linky-party-now-open/

    BeantwoordenVerwijderen
  24. BTW. Try cardamom instead of those coffee sprinkles. Make you believe that eating cookies makes you healthy. Tastes great!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. What a wonderful idea!! I think I would agree with Rose on the cardamom, but that may be since I have never liked coffee. Thank you for sharing at Sharing Saturday!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuk idee. Ik ga er met de kerst een variatie opmaken. Kaaskoekjes voor bij de soep. Nou nog een lekker recept voor kaaskoekjes. Heb jij die niet toevallig???

    BeantwoordenVerwijderen
  27. dank je voor de tip en ja... ook ik stond al klaar om je te vragen wat die zwarte plekjes wel waren!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips